Asianajajaoikeuden killan aiheena secondment

28.3.2023 klo 18.00

Aiheena on tällä kertaa:

Secondment asianajajaoikeuden näkökulmasta

Tilaisuus pidetään Helsingissä, Hotelli Scandic Parkin Imagine-kokoustilassa osoitteessa Mannerheimintie 46 (sisäänkäynti Dunckerinkadun puolelta).

Secondmentissä asianajaja tai asianajotoimiston juristi (secondee) siirtyy työskentelemään määräajaksi yhden toimeksiantajan hyväksi. Työskentely tapahtuu usein valtaosin toimeksiantajan tiloissa. Asianajaja tai juristi on kuitenkin asianajotoimiston palveluksessa, ja asianajotoimisto maksaa hänen palkkansa.

Secondmenteihin liittyy asianajajaoikeudellisia kysymyksiä, kuten esteellisyys- ja riippumattomuuskysymyksiä. Miten esimerkiksi esteellisyyskysymykset ratkaistaan, kun secondment suuntautuu toiseen, ulkomaalaiseen asianajotoimistoon? Entä voiko asianajaja olla riippumaton, jos hän työskentelee secondmentillä vain yhden asiakkaan toimeksiannosta?

Tilaisuudessa puheenvuoron ovat lupautuneet pitämään:

• Oikeusneuvos Mika Ilveskero: secondment-sääntelyn sisältö ja tausta
  • General Counsel, OTT Sakari Wuolijoki: secondment asiakkaan näkökulmasta
  • Asianajaja, OTT Casper Herler: secondment asianajotoimiston näkökulmasta
  • Asianajaja Ilona Karppinen: secondment secondeen näkökulmasta

Tilaisuuteen ovat tervetulleita kaikki asianajajaoikeudesta kiinnostuneet asianajajat ja asianajotoimistoissa työskentelevät juristit sekä oikeustieteen, tuomioistuinlaitoksen ja valtionhallinnon edustajat. Asianajajia pyydetään välittämään tieto kokouksesta toimistossaan työskenteleville juristeille.

Tilaisuteen tulee ilmoittautua 20.3.2023 mennessä siten kuin asianajajille ja kutsuvieraille sähköpostilla lähetettävässä ohjeessa kerrotaan.

Killan verkkosivut