Advokaatti: Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa testataan oikeudenkäyntien varhaista aikatauluttamista

16.2.2023 | Tiedotteet

Tuoreessa asianajajien jäsenlehti Advokaatissa kerrotaan, miten Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa on pilotoitu vuodesta 2022 riita-asioiden oikeudenkäyntien varhaista aikatauluttamista. Varhainen aikatauluttaminen selkeyttää aikataulun oikeudenkäynnin osapuolille, vaikka käsittelyn ajankohta menisikin kuukausien päähän.

Asianajajaliitto on esittänyt tällaista valmistelun tehostamista oikeudenhoidon työtapareformissa, jonka ehdotuksilla pyritään sujuvoittamaan riita- ja rikosasioiden käsittelyä.

Turun Asianajajayhdistyksen puheenjohtaja, asianajaja Heikki Pietinalho sanoo, että haasteita aiheuttaa, jos riita-asia uinuu vireillä kuukausia tai jopa vuosia, kunnes se herää yhtäkkiä eloon. Silloin jutulle aletaan etsiä kiireellä istuntopäivää, jota ei nopealla aikataululla välttämättä löydy lähitulevaisuudessa.

– Asianosaisille on iso arvo sillä tiedolla, milloin asia etenee.

Kokeilu: Varhainen aikataulutus selkeyttää riita-asioiden käsittelyä

Asianajajuus on elinikäistä oppimista

Asianajajilla on vuosittainen velvollisuus täydennyskouluttautumiseen. Juridisen osaamisen lisäksi täydennyskoulutus voi liittyä esimerkiksi yrittäjyyteen ja muihin työelämätaitoihin. Maailma, sääntely ja asiakkaiden tarpeet muuttuvat nopeasti, joten ilman säännöllistä oppia jää väistämättä jälkeen.

– Asianajajan ammatissa jatkuva kouluttautuminen on välttämätöntä. Siihen pitää investoida aikaa ja resursseja, Asianajotoimisto Roschierin toimitusjohtaja Mikko Manner sanoo.

Lisää oppia joka vuosi

Miten asianajoala kehittyy nyt ja tulevaisuudessa?

Asianajaja Gabrielle Dannberg aloitti Dittmar & Indreniuksen toimitusjohtajana tammikuussa. Hän listaa lehdessä asianajoalaan vaikuttavia kehityskulkuja. Yksi näistä on yritysten omien lakiosastojen kasvu: kansainvälisillä yhtiöillä inhouse-tiimit vastaavat jo kooltaan isohkoa asianajotoimistoa. Hän ei kuitenkaan usko, että kehitys vähentää asianajotoimistojen töitä.

– Harvoin enää yrityksen kaikkia juridisia tarpeita ulkoistetaan asianajotoimistoon, mutta meiltä haetaan erityisosaamista ja kokemusta suurten, kansainvälisten projektien hallinnasta.

Mikä oli Gabrielle Dannbergin käännekohta urallaan? Katso Youtube-haastattelusta

Kuusi trendiä tulevaan

Lue jutut verkkolehdestä ja tilaa myös uutiskirje

Lue kaikki jutut Advokaatti.fi-verkkolehdestä. Lähetämme myös Advokaatin uutiskirjeen lehden keskeisimmistä sisällöistä noin viisi kertaa vuodessa. Sinäkin voit liittyä jakelulistallemme, niin pysyt ajan tasalla oikeusalan kiinnostavimmista ilmiöistä. Tilaa uutiskirje