KKO:n presidentti Advokaatissa: Oikeuselämän ammattilaiset saman pöydän ääreen

23.11.2022 | Tiedotteet

Korkeimman oikeuden presidentti Tatu Leppänen patistaa oikeuselämän ammattilaisia eli tuomioistumia, syyttäjiä ja asianajajia läheisempään yhteistyöhön.

– Meidän täytyy lähivuosina tehdä nykäisy parempaan. Lainsäätäjien ja rahoittajien täytyy omalta osaltaan mahdollistaa hyvä oikeudenhoito, mutta myös meidän käytännön toimijoiden pitää istua saman pöydän ääreen nykyistä tiiviimmin ja parantaa toimintaamme.

Suurimmiksi haasteiksi hän nostaa kaksi asiaa: oikeudenkäyntien liian pitkät kestot ja suuret kustannukset. Resurssipula on todellinen ongelma, mutta alan sisällä olisi myös toimintatavoissa kehitettävää. Asianajajaliiton Työtapareformia Leppänen pitää hyvänä keskustelunavauksena siitä, miten prosesseja saisi sujuvoitettua.

Ensiapua oikeusavulle

Oikeusapu on tärkeä väline oikeusturvan toteutumiseen. Valtion maksaman oikeusavun turvin myös vähävaraisten on mahdollista hakea oikeutta ja saada osaava avustaja oikeudenkäyntiin.

Britanniassa ja Norjassa asianajajat ovat lakkoilleet oikeusapupalkkioiden heikon tason vuoksi. Britanniassa rikosasianajajien määrä on vähentynyt neljänneksellä viiden vuoden aikana järjestelmän ongelmien ja alirahoituksen vuoksi.
Suomessa oikeusapupalkkiot ovat pysyneet samana vuodesta 2014 ja Asianajajaliitto on jo pitkään tuonut esille tuntihinnan jälkeenjääneisyyttä sekä sen seurauksia.

– Huolena on, että eläkkeelle jäävien oikeusapuasioita hoitavien asianajajien tilalle ei pienillä paikkakunnilla löydy jatkajia, Asianajajaliiton pääsihteeri Niko Jakobsson sanoo Advokaatin jutussa.

Pesis mukana purjeveneessäkin

Asianajaja Meri Vuorio on pelannut pesäpalloa lapsesta saakka. Nyt hän ei ehdi enää itse pelata, mutta lähituntuma lajiin säilyy pesäpallon kurinpitopäällikön tehtävässä. Luottamustehtävässä on oltava aina valmiina päätöksiin, vaikkapa kesälomalla purjeveneessä.

– Asianajaja sopii hyvin kurinpitopäällikön hommiin, sillä meillehän myös leipätyö on riitojen ratkaisemista ja erimielisyyksien sovittamista. Jämäkkyyttä tarvitaan, Meri Vuorio sanoo.

Lue jutut verkkolehdestä ja tilaa myös uutiskirje

Lue kaikki jutut Advokaatti.fi-verkkolehdestä. Lähetämme myös Advokaatin uutiskirjeen lehden keskeisimmistä sisällöistä noin viisi kertaa vuodessa. Sinäkin voit liittyä jakelulistallemme, niin pysyt ajan tasalla oikeusalan kiinnostavimmista ilmiöistä. Tilaa uutiskirje.

Lisätietoja: Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. +358 40 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi