Advokaatti: Maalittaminen uhkaa demokratiaa

22.9.2022 | Tiedotteet

Asianajaja Martina Kronström on tullut tunnetuksi edustaessaan maalittamisen kohteeksi joutuneita toimittajia ja on joutunut sen vuoksi myös itse maalitauluksi. Lainsäädännössä ja oikeusistuimien osaamisessa on tällä alueella hänen mielestään paljon korjattavaa, sillä maalittaminen uhkaa jo demokratiaa ja oikeusvaltion toimintaa.

– On todella vakava uhka, jos asiantuntijat eivät enää uskalla esiintyä nimellään julkisuudessa, toimittajat eivät voi tehdä työtään rauhassa tai asianajajat eivät ota juttuja hoidettavakseen.

Mikä oli Kronströmin käännekohta urallaan? Katso YouTube-haastattelusta

Pois Venäjältä

Venäjän hyökkäys Ukrainaan sai lukuisat ulkomaiset yritykset lähtemään Venäjältä. Myös asianajotoimistot joutuivat päättämään, voiko hyökkäyssotaa käyvässä maassa enää toimia. Venäjällä toimi sodan alkaessa kaksi suomalaista toimistoa, jotka tekivät lähtöpäätöksen keväällä.

Moni yritys poistui myös autoritääriseltä Valko-Venäjältä, joka tukee Venäjää. Baltiassa ja Valko-Venäjällä toimiva asianajotoimisto Sorainen on kuitenkin päättänyt toistaiseksi jäädä maahan.

– Jos nyt leikataan yhteyksiä Valko-Venäjään, se työnnetään Venäjän syliin, eikä se ole Baltian turvallisuuden kannalta sitä, mitä halutaan eikä edes sitä, mitä Valko-Venäjän kansa haluaa, osakas Aku Sorainen perustelee.

Kohti vaaleja

Ensi kevään eduskuntavaalit ovat tärkeä hetki oikeusvaltion tulevaisuuden kannalta. Asianajajaliitto pyrkii omalla vaikuttamistyöllään varmistamaan, että oikeusvaltion peruspilarit, kuten riippumaton asianajajakunta, kaikkien saatavilla olevat oikeuspalvelut ja oikeusprosessien sujuvuus, ovat tulevien päättäjien asialistalla.

Tavallisen ihmisen kannalta oikeusvaltio voi tuntua kaukaiselta yläkäsitteeltä, kunnes itse joutuu vaikkapa oikeudenkäyntiin. Silloin oikeudenkäynnin kesto, oikeusturvavakuutuksen riittävyys tai asianajopalveluiden saatavuus ovatkin yhtäkkiä elämän tärkeimpiä asioita.

– Harva pohtii arjessaan oikeusvaltiokysymyksiä, mutta niillä on hyvin laajakantoinen merkitys koko yhteiskuntaan. Meidän täytyy saada nykyistä laajempaa keskustelua aikaan, Asianajajaliiton puheenjohtaja Hanna Räihä-Mäntyharju sanoo.

Lue jutut verkkolehdestä ja tilaa myös uutiskirje

Lue kaikki jutut uudistuneesta Advokaatti.fi-verkkolehdestä. Lähetämme myös Advokaatin uutiskirjeen lehden keskeisimmistä sisällöistä noin viisi kertaa vuodessa. Sinäkin voit liittyä jakelulistallemme, niin pysyt ajan tasalla oikeusalan kiinnostavimmista ilmiöistä. Tilaa uutiskirje

Lisätietoja: Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. +358 40 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi