I-SHO täydentää Anom-puhelimista kertyneen näyttöaineiston hyödyntämiskieltoratkaisuaan

22.8.2022 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

I-SHO:2022:5 Huumausainerikos – Törkeä huumausainerikos – Todistelu – Hyödyntämiskielto – Näytön arviointi

Yhdysvaltojen liittovaltion poliisi (FBI) oli toteuttanut peiteoperaation, jossa niin kutsuttujen Anom-puhelimien välinen Suomessa tapahtunut viestiliikenne oli käyttäjien tietämättä tallentunut FBI:n palvelimelle. Kysymys siitä, mikä merkitys viestinnän hankintatavalla oli viestien näyttöarvoon todisteena.

Ks. Itä-Suomen hovioikeus 2022:2

Edellä tarkoitettua käsittelyratkaisua nro 185 tehdessään hovioikeus on syyttäjän antaman vastauksen perusteella ollut siinä käsityksessä, että tämä FBI:n peiteoperaatio on toteutettu Yhdysvalloissa ja on sen liittovaltion lainsäädännön mukainen. Tämä käsitys on nyt osoittautunut virheelliseksi. Tämä seikka sinänsä syventää valittajien väittämällä tavalla oikeudenloukkausta hovioikeuden aikaisemmin toteamasta. Hovioikeuden käsittelyratkaisussaan toteaman mukaisesti oikeudenloukkaus perustuu siihen, että tiedot viesteistä on alun perin hankittu mitään eduskuntalakia noudattamatta. Siksi nyt ilmennyt seikka, että tietojen hankinnassa ei ole noudatettu Yhdysvaltojenkaan lakeja, ei anna aihetta arvioida asiaa toisin kuin hovioikeus on käsittelyratkaisussaan tehnyt.

I-SHO:2022:5

Avainsanat

Jani punkkinen
1 vuosi sitten

Anom ja sky eec viestien laittomasti hankittujen viestien pohjalta on Suomessa tuomittu useita henkilöitä.Nyt kun on mustaa valkosella, et syyttäjät ja media ovat väittäneet niiden olevan Yhdysvalloissa laillisesti hankittuja viestijä..Näin syyttäjät ja Poliisi ovat ilmeisesti tarkoitus hakusesti johtanut harhaan tuomioistuimia ja kansalaisia median kautta.