Image for Asianajajaliitto jälleen Priden platinakumppani

Asianajajaliitto jälleen Priden platinakumppani

8.6.2022 | Tiedotteet

Maksutonta oikeudellista neuvontaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille 30.6.

Suomen Asianajajaliitto on 27.6.–3.7.2022 järjestettävän Helsinki Pride -tapahtuman platinakumppani toista vuotta peräjälkeen. Osana kumppanuutta Asianajajaliitto järjestää Pride-viikon aikana asianajajapäivystyksen, jossa asianajajat antavat maksutonta oikeudellista neuvontaa erityisesti sateenkaariyhteisöön kuuluvien tarpeisiin.

Päivystys järjestetään ennakkoajanvarauksella Helsingissä Töölön kirjastossa 30.6. Maksuttomalla asianajajapäivystyksellä on pitkät perinteet: asianajajat ovat antaneet säännöllisesti neuvontaa eri paikkakunnilla jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Nyt neuvontaa suunnataan ensimmäistä kertaa tietylle kohderyhmälle.

– Asianajajat varmistavat sen, että ihmisten oikeusturva toteutuu päivittäin tuomioistuin- ja viranomaisprosesseissa. Asianajajaliitto haluaa varmistaa oikeusturvan saavutettavuuden kaikille, ja siksi järjestetään erityisesti sateenkaariväen tarpeet huomioiva asianajajapäivystys, kommentoi Asianajajaliiton oikeuspoliittinen juristi Elisa Gebhard.

Asianajajaliitolle on tärkeää, että Pride-kumppanuus ei rajoitu vain Pride-viikon ajalle, sillä perus- ja ihmisoikeuksien sekä yhdenvertaisuuden edistäminen ovat kiinteä osa Asianajajaliiton toimintaa ja arkipäivää.

– Tavoitteemme on Priden vision mukaisesti, että yhteiskuntamme on avoin ja turvallinen kaikille seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä ja sukupuolen ilmaisusta riippumatta. Haluamme murtaa syrjiviä rakenteita niin asenteissa kuin lainsäädännössä sekä kannustaa koko asianajoalaa ja sidosryhmiämme mukaan edistämään perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista, pääsihteeri Niko Jakobsson kiteyttää.

Edeltävän vuoden aikana Asianajajaliitto on muun muassa antanut oikeuspoliittista apua Helsinki Pride -yhteisölle. Asianajajaliitto on myös juuri päivittänyt 28 hengen toimistonsa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman, joka toimii tärkeänä työkaluna varmistettaessa työyhteisön jäsenten tasa-arvoista ja yhdenvertaista kohtelua. Asianajajaliitto haluaa myös kannustaa alaa entistä avoimempaan ja työntekijöitä kuuntelevaan keskusteluun kaikissa perus- ja ihmisoikeusasioissa erityisryhmät huomioiden.

Lisätiedot:
Pääsihteeri Niko Jakobsson, p. 050 341 4593, niko.jakobsson@asianajajaliitto.fi
Oikeuspoliittinen juristi Elisa Gebhard, p. 050 575 1723, elisa.gebhard@asianajajaliitto.fi
Viestintäjohtaja Sari Krappe, p. 040 5620040, sari.krappe@asianajajaliitto.fi