Tuija Brax Advokaatissa: Oikeusvaltiokysymys on akuutti Ukrainan sodassa

13.4.2022 | Tiedotteet

Advokaatti-lehti haastatteli huhtikuun numeroonsa Oikeusvaltiokeskuksen johtajan Tuija Braxin. 2021 perustetun keskuksen tehtävänä on edistää oikeusvaltiotyötä kehittyvissä maissa.

Brax pohtii haastattelussa Ukrainan sotaa oikeusvaltionäkökulmasta. Hän määrittää oikeusvaltion hallinnoksi, jossa kaikki toimijat ovat vastuullisia lain edessä. Venäjän sotatoimet olivat Braxille järkytys, mutta hyökkäys kertoo myös lohdutonta tarinaa Venäjästä oikeusvaltiona.

– Tunkeutuminen on laiton ja sen lisäksi monet venäläisten teot ovat sotarikoksia. Kaikki tämä alleviivaa sitä, että Venäjä ei ole oikeusvaltio.

Oikeusvaltiokysymys on hyvin ajankohtainen myös Ukrainan osalta. Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi allekirjoitti maansa EU-jäsenhakemuksen sodan alkupäivinä.

Tammikuun alussa julkaistussa Transparency Internationalin korruptioindeksissä Ukraina sijoittui vertailumaista sijalle 122/180. Ukrainalla on edessään kova työ korruption kitkennässä ennen jäsenyyttä, mutta toisaalta tilanne on kaikkea muuta kuin normaali, Brax pohtii.

– Nyt mannerlaatat liikkuvat ja mietimme ihan tosissaan, missä ja millä kaikilla keinoilla voidaan pelastaa ihmishenkiä.

Entä mikä oli Tuija Braxin käännekohta urallaan? Katso videohaastattelu.

Jääkö lapsen etu vanhempien riitojen alle?

Asianajaja Marja Välilä tiesi jo nuorena, että haluaa puolustaa lasten oikeuksia. Hän aloitti työn YK:n tehtävissä Ruanda-tribunaalissa ja jatkaa sitä suomalaisten perheiden parissa. Hän on havainnut, että erotilanteissa lapsen etu jää liian usein vanhempien riitojen alle.

Tuomarien mielipide asianajajista: lojaaleja päämiehille

Asianajajat ovat lojaaleja päämiehilleen ja toimivat asiallisesti oikeudessa, kertoivat tuomarit Asianajajaliiton kyselyssä. Eniten kritiikkiä asianajajat saivat turhasta todistelusta, jota esitetään varmuuden vuoksi. Asianajajilla on myös tapana ilmaista asioita turhan laveasti. Vastausten perusteella tämä on ehkä yleisempi kulttuuri suomalaisissa oikeusprosesseissa: tiivistämiseen ei ole totuttu.

– Asianajajan ammattitaito on jutun analysointia ja kiteyttämistä, ei laventamista ja paisuttamista. Se on hyvä ohje, kyselytyöryhmää johtanut asianajaja Hannu Kalkas sanoo.

Lue jutut verkkolehdestä ja tilaa myös uutiskirje

Advokaatti.fi uudistui vastikään! Lähetämme Advokaatin uutiskirjeen lehden keskeisimmistä sisällöistä noin viisi kertaa vuodessa. Sinäkin voit liittyä jakelulistallemme, niin pysyt ajan tasalla oikeusalan kiinnostavimmista ilmiöistä. Tilaa uutiskirje

Lisätietoja: Sari Krappe, Advokaatin päätoimittaja, puh. +358 40 562 0040, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi