Asianajajat lahjoitti 20 000 euroa ukrainalaisten auttamiseen

1.3.2022 | Tiedotteet

Suomen Asianajajaliitto lahjoitti 20 000 euroa Ukrainan avustustyöhön Suomen Punaisen Ristin ja Unicefin hätäapurahastojen kautta. Asianajajaliiton pääsihteeri Niko Jakobsson kertoo, että Asianajajaliitto pohtii jatkuvasti myös muita mahdollisia tapoja auttaa ja tukea Ukrainaa kriisin keskellä.

– Olemme jo viime viikolla yhdessä Euroopan asianajajaliittojen neuvoston CCBE:n (eurooppalaisten asianajajaliittojen yhteistyöelin) kanssa tuominneet voimakkaasti Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan. CCBE antoi kannanoton, jossa se vaati kansainvälisen rikostuomioistuimen (ICC) syyttäjää käynnistämään Venäjän presidentti Vladimir Putininia ja tämän lähipiiriä koskevan tutkinnan. Eilen ICC:n pääsyyttäjä ilmoitti tutkinnan käynnistämisestä Ukrainassa, Jakobsson huomauttaa.

Asianajajaliitto on ollut yhteistyöjärjestössä aktiivinen jo vuosia: CCBE:n miljoona asianajajaa pystyy vaikuttamaan yhteisrintamassa etenkin kriisitilanteissa perus- ja ihmisoikeuksien parantamiseen paremmin kuin mikään yksittäinen taho. Lisäksi Asianajajaliitto toimii maailmanlaajuisen ja satoja asianajajaliittoja edustavan International Bar Associationin (IBA) jäsenenä.

Jakobssonin mukaan myös yksittäiset asianajajajäsenet ovat kantaneet huolta kriisitilanteesta, ja heistä monet ovat olleet yhteydessä Asianajajaliittoon.

– Ukrainan sota koskettaa meitä jokaista hyvin syvältä. Haluamme kuitenkin muistuttaa, että Asianajajaliitto on jatkuvasti yhteydessä niin pohjoismaisiin kuin eurooppalaisiin asianajajaliittoihin sekä edellä mainittuihin kansainvälisiin yhteistyötahoihin. Pyrkimys on tehdä harkittua ja vaikuttavaa yhteistyötä myös kotimaisten toimijoiden kanssa, jotta voimme omalta osaltamme vaikuttaa aiheettoman kärsimyksen loppumiseen.

Asianajajaliitto kannustaa myös asianajotoimistoja lahjoittamaan Ukrainan avustustyöhön luotettavien avustusjärjestöjen katastrofikeräysten kautta. Tällaisia ovat esimerkiksi: