Matti Ylöstalo -palkinto Carita Wallgren-Lindholmille

20.1.2022 | Tiedotteet

Kuvassa Carita Wallgren-Lindholm. Kuva: Nina Kaverinen / Asianajajaliitto
Carita Wallgren-Lindholm Sininen Laatikko -esityksessä 2019. Kuva Nina Kaverinen / Asianajajaliitto

Kansainvälisen välimiesmenettelyn suomalainen edelläkävijä Carita Wallgren-Lindholm on palkittu asianajoalan huomattavimmilla tunnustuksella, Matti Ylöstalo -palkinnolla tänään 20.1.2022 Suomen Asianajajaliiton valtuuskunnan kokouksessa. Palkinnon myönsi Suomen Asianajajaliiton Säätiö ja se on suuruudeltaan 5 000 euroa.

Carita Wallgren-Lindholm on yksi suomalaisen välimiesmenettelyn uranuurtajista. Pitkän asianajouransa aikana hän on erikoistunut kansainvälisen välimiesmenettelyn lisäksi muun muassa konfliktien hallintaan, yritysjärjestelyihin, yritysten hyvään hallintoon sekä oikeudelliseen etiikkaan. Hän on toiminnallaan edistänyt suomalaisen asianajajakunnan kansainvälistymistä, kehittänyt välimiesmenettelyä sekä lisännyt suomalaisten asianajajien kansainvälistä arvostusta.

Kansainvälinen kauppakamari ICC nimitti Carita Wallgren-Lindholmin maailman johtavan kansainvälistä välimiesmenettelyä kehittävän valiokunnan, ICC Commission on Arbitration and ADR, puheenjohtajaksi ensimmäisenä naisena ja pohjoismaalaisena vuonna 2018. Carita Wallgren-Lindholm on myös Lindholm Wallgren Asianajotoimisto Oy:n perustaja sekä Kansainvälisen kauppakamarin ICC Suomen entinen hallituksen jäsen. Hän on toiminut ICC Commission on Arbitration and ADR:n varapuheenjohtajana vuodesta 2011 ja Kansainvälisen kauppakamarin kansainvälisen välitystuomioistuimen (ICC International Court of Arbitration) jäsenenä vuosina 2012–2018.

Carita Wallgren-Lindholm kertoi pitkästä ja vivahteikkaasta kansainvälisestä urastaan myös Asianajajaliiton 100-vuotisjuhlavuoden Sininen Laatikko -esityksessä vuonna 2019. Katso tallenne tästä.

Matti Ylöstalo -palkinto jaettiin nyt seitsemättä kertaa. Palkinto on aiemmin annettu asianajaja Jukka Peltoselle (2007), asianajaja Markku Fredmanille (2009), asianajaja Riitta Leppiniemelle (2013), oikeusneuvos Erkki-Juhani Taipaleelle (2015), laamanni Matti Kunnakselle (2017) sekä viimeisimpänä laamanni Robert Mattsonille (2019).

Matti Ylöstalo (1917–2002) oli Helsingin yliopiston pitkäaikainen siviilioikeuden professori ja oikeuspoliittinen vaikuttaja. Professuurinsa ohella hän toimi 1950–1980-luvuilla myös Asianajajaliiton sihteerinä.

Lisätiedot:
Asianajaja Carita Wallgren-Lindholm, p. 040 7698 211, carita@lindholmwallgren.com
Asianajajaliiton Säätiön puheenjohtaja Kari Lautjärvi, p. 040 042 5251, kari@lautjarvi.fi
Asianajajaliiton viestintäjohtaja Sari Krappe, p. 040 562 0040, sari.krappe@asianajajaliitto.fi