Vuoden asianajaja 2021 on Niko Jakobsson

29.11.2021 | Tiedotteet

Vuoden asianajajaksi valittu Niko Jakobsson, kuva Hanna Solomon
Vuoden asianajajaksi valittu Niko Jakobsson. Kuva Hanna Solomon

Helsingin Asianajajayhdistys (HAY) valitsi Vuoden asianajajaksi 2021 Asianajajaliiton pääsihteeri Niko Jakobssonin. Valinta julkistettiin perjantai-iltana 26.11.2021 HAY:n joulutilaisuudessa. Ennen siirtymistään nykyiseen tehtäväänsä hän ehti työskennellä suurissa asianajotoimistoissa sekä Asianajajaliiton lukuisissa luottamustehtävissä. Valintaperusteluissa korostettiin Jakobssonin työtä asianajoalan uudistajana.

Helsingin Asianajajayhdistys valitsee Vuoden asianajajaksi vuosittain henkilön, joka on työskennellyt moitteettomasti noudattaen asianajajan eettisiä arvoja sekä toimien rohkeana esikuvana kollegoilleen. HAY:n hallituksen puheenjohtajan Janne Nymanin mukaan tämän vuoden valinta olikin valitsijoille poikkeuksellisen helppo tehtävä.

– Niko Jakobssonilla on vuosikausien kokemus asianajoalan ennakkoluulottomasta eteenpäinviemisestä niin HAY:n hallituksen jäsenenä kuin myös lukuisissa Asianajajaliiton vaativissa luottamustehtävissä jo ennen aloittamistaan Asianajajaliiton pääsihteerinä keväällä 2021. Hän on tehnyt tunnetuksi oikeusteknologiaa ja teknologian hyödyntämistä juridiikassa sekä kehittänyt teknologiaosaamisellaan alan itsesääntelyä, Janne Nyman tiivistää.

Niko Jakobsson on työskennellyt suurissa asianajotoimistoissa. Viimeksi hän työskenteli 2012–2021 asianajotoimisto Boreniuksella, jossa vuodesta 2016 lukien johtoryhmän jäsenenä ensin kehitysjohtajana ja sittemmin myös ensimmäisenä suomalaisen asianajotoimiston lakiasiainjohtajana. Asianajajana hän vaikutti niin Asianajajaliiton paikallisosaston hallituksessa, asiantuntijaryhmässä, valiokunnassa kuin myös valtuuskunnassa sekä oli tietoturvaa- ja tietosuojaohjeistuksia päivittäneiden työryhmien puheenjohtaja. Asianajajaliitto myönsi hänelle vuonna 2019 oikeusvaikuttaja-tunnustuksen asianajosektorilla tehdystä ansiokkaasta teknologiatyöstä. Jakobsson on jo ennen alalle tulemista kirjoittanut ICT-aiheisia artikkeleja, ja niitä on vuosien kuluessa julkaistu satoja lukuisten juridisten artikkelien lisäksi.

Alkuvuonna pääsihteerirooliin siirtyessään hän joutui luopumaan asianajaja-nimikkeestään. Jakobsson kuitenkin kokee, ettei ”asianajajuus” ole hänestä uuden työn myötä mihinkään kadonnut – päinvastoin.

– Vuoden asianajaja -tunnustus tuli minulle yllätyksenä ja arvostan sitä todella paljon. Se osoittaa asianajajien tahtotilaa asianajoalan ja oikeudenhoidon kehittämiseen sekä sitä kautta kansalaisten oikeusturvan parantamiseen. Vaikka Suomi onkin globaalisti ajatellen yksi oikeusturvan toteutumisen kärkimaita, meillä on vielä paljon tehtävää. Riita- ja rikosasioiden käsittelyjonot ovat liian pitkät, ja pelkästään oikeudellisten prosessien digitalisointi nytkäyttäisi jonoja eteenpäin. Tulen tekemään näiden tärkeiden asioiden eteen töitä nyt entistä innokkaammin ja uskon, että eri oikeudenhoidon toimijoiden kanssa käytävällä hyvällä dialogilla pääsemme erinomaisiin tuloksiin.

Lisätiedot:
Pääsihteeri Niko Jakobsson, p. 050 341 4593, niko.jakobsson@asianajajaliitto.fi