Uusi Pääkäsittelyssä-podcast kurkistaa oikeuselämän kulisseihin

25.11.2021 | Tiedotteet

Miten asianajajat ja muut oikeuselämän vaikuttajat ajattelevat työelämästä ja elämästä? Mikä on asianajajan ja muun juristin ero? Asianajajaliiton tuottama uusi Pääkäsittelyssä-podcast raapaisee oikeudellisia ilmiöitä pintaa syvemmältä ja kurkistaa konkreettisesti kulissien taakse. Ohjelma on tarkoitettu kaikille oikeusalasta kiinnostuneille.

Pääkäsittelyssä-podcastista on nyt julkaistu kaksi ensimmäistä jaksoa. Avausjaksossa asianajajoalan perustuksia ravisteleva ja runsaasti julkisuutta raikkaista puheenvuoroistaan saanut asianajaja Johanna Rantanen kertoo, kuinka moderneja liiketoiminnan kulmakiviä löytyy lähes kaikilta muilta aloilta – paitsi asianajoalalta.

Asianajotoimisto Dottirin perustaja avaa oman toimistonsa yrityskulttuurin keskeisiä tekijöitä ja pohtii liikejuridiikan palveluiden myyntiä ja brändin rakentamista uuden sukupolven edustajan näkökulmasta. Jakson toisella puolella hän kertoo avoimesti omasta ammatillisesta ja inhimillisestä kasvustaan hyvin henkilökohtaisen näkökulman kautta,  ja tuulettaa samalla perinteistä asianajajan stereotypiaa.

Tänään julkaistussa toisessa jaksossa haastateltavana on korkeimman oikeuden jäsen, oikeusneuvos Mika Ilveskero. Hän pohtii muun muassa sitä, voiko korkeimman oikeuden jäsenenä ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin. Jaksossa kuullaan myös ajatuksia, voisiko jokainen hyvä juristi olla myös hyvä tuomari.

Mika Ilveskero on entinen asianajaja ja Asianajajaliiton hallituksen puheenjohtaja sekä nykyinen Tuomioistuinviraston johtokunnan puheenjohtaja ja oikeuselämän aktiivinen vaikuttaja. Jaksossa kuullaan muassa hänen omasta ammatillisesta ja inhimillisestä kehittymisestään sekä siitä, miten tärkeää on tarttua tilaisuuteen. Keskustelussa käydään läpi myös tuomarin roolin syvintä olemusta, asianajoalan muuttumista nykyisessä yhteiskunnassa. Lopuksi käy ilmi, mihin lailla perustettua Asianajajaliittoa ja asianajajia tarvitaan.

Podcastin haastattelija on juristina asianajoalalla uransa aloittanut nykyään samalla alalla markkinointi- ja viestintätehtävissä toimiva Katja Hollmén.

Lisätiedot:
Pääsihteeri Niko Jakobsson, p. 050 341 4593, niko.jakobsson@asianajajaliitto.fi,
Viestintäjohtaja Sari Krappe p. 040 562 0040, sari.krappe@asianajajaliitto.fi

www.asianajajaliitto.fi/podcast