Advokaatti-lehdessä Frank Johansson: Ilmastokriisi on ihmisoikeuskysymys

23.6.2021 | Tiedotteet

Frank Johansson: Ilmastokriisi on ihmisoikeuskysymys

Amnestyn toiminnanjohtaja Frank Johansson pitää isoja globaaleja trendejä ilmastokriisistä digitalisaatioon ihmisoikeuskysymyksinä. Ilmastokriisi muuttaa osan maapallosta elin- ja asuinkelvottomaksi ja saa aikaan mittavat pakolaisvirrat. Suomessakin on suuria rakenteellisia ongelmia, jotka pitää kohdata, hän sanoo Advokaatin haastattelussa.

Frank Johansson on ollut Asianajajaliiton kanssa tekemisissä etenkin turvapaikkakysymyksissä, joissa liitto on ollut vahvasti mukana vaikuttamassa tätä työtä tekevien palkkioiden nostamiseksi säälliselle tasolle.

– Kunnioitan tapaamiani turvapaikka-asioita hoitavia asianajajia ja lakimiehiä hurjasti. He näkevät päivittäin kasvokkain epätoivoisia ja hätää kärsiviä ihmisiä.

Katso YouTubesta, mitä Frank Johansson kertoo uransa käännekohdasta.

Tekoäly on melko hyvä renki

Asianajotoimisto sai toimeksiannon, jossa piti käydä läpi peräti kaksi miljoonaa dokumenttia. Aiemmin juristit olisivat päätelleet, mitkä dokumentit on tärkeintä käydä läpi ja mitkä on pakko jättää huomiotta. Silti aikaa olisi mennyt tuhottomasti ja asioita olisi jäänyt huomaamatta. Dokumentit läpi käyvän tekoälysovelluksen avulla toimeksianto pystyttiin hoitamaan järkevästi.

Asianajajan työn avuksi onkin jo monia tekoälyyn pohjautuvia työkaluja. Muutama vuosi sitten näkyi arvioita, että tekoäly veisi juristeilta työt. Näin ei ole käynyt, eikä tule käymäänkään, uskovat Advokaatin haastateltavat.

– Tekoäly luo aikaa lisäarvoa tuottavaan pohdintaan ja juridiseen neuvonantoon. En usko, että tekoäly korvaa juristia, koska työ on ihmisten laatimien sääntöjen soveltamista ihmisten kesken. Se voi kuitenkin tehostaa työtä merkittävästi, Asianajotoimisto Castrén & Snellmanin toimitusjohtaja Sakari Lukinmaa sanoo.

Signor Harvinainen

Italialaisen Dario Alessin oli tarkoitus viettää Suomessa vaihto-opiskeluvuosi. Ihastuminen on venyttänyt vuoden jo 24 vuoteen, ja hänestä on tullut poikkeustapaus: asianajajatutkinnon Suomessa suorittanut ulkomaalainen. Alessi palvelee asiakkaita kansainvälisissä asioissa Suomen ja Milanon välillä. Hän kehuu Suomen olosuhteita.

– Täällä on todella kivaa olla ammatinharjoittaja. Suomi on ollut välillä ykkönen kansainvälisissä business-rankingeissa, eikä ihme.

Lue Advokaattia:

Lisätietoja: Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. 040 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi