Advokaatti: Kuka saa puhua rikoksista mediassa?

15.4.2021 | Tiedotteet

Avaa advokaatin verkkolehtiPoliisi voi tiedottaa rikoksen esitutkinnan aikana ja syyttäjäkin esitutkinnan päättymisen jälkeen, mutta asianajaja ei usein käytännössä voi. Tuoreen Advokaatin jutussa selvitetään, onko rikosten varhainen julkisuus yksipuolista, ja voiko se vaikuttaa tuomareihin ja todistajiin.

– Mitä takeita on siitä, että se, mitä media kertoo, ei vaikuta tuomarin ajatteluun? Olennaista ei ole vain se, että asiat menevät oikein, vaan myös se, että asiat näyttävät menevän oikein, asianajaja Mats Welin kommentoi.

Helsingin käräjäoikeuden tuomari Petra Spring ei usko, että julkisuus vaikuttaa tuomareihin, mutta uutisoinnin vaikutusta todistajien ja asianosaisten kertomuksiin Spring pitää aitona huolena. Muistikuvilla on muutoinkin tapana muuttua ajan kuluessa. Lisäksi suuri yleisö helposti ankkuroituu ensimmäisiin saamiinsa tietoihin, jolloin epäilty leimautuu syylliseksi, vaikka oikeussalissa asia voi kokonaisnäytön perusteella näyttäytyä hyvin erilaisena.

Mika Lahtonen näkee pimeän puolen

Rikoslehti Alibin päätoimittaja Mika Lahtonen on monissa liemissä keitetty rikosjournalisti, jonka mukaan ihmisillä on oikeus tietää, mitä maailmassa tapahtuu − niin hyvässä kuin pahassa.

Uransa varrella hän on haastatellut kymmeniä vakavista rikoksista tuomittuja suomalaisia sekä rikosten uhreja ja seurannut toimittajan roolissa satoja oikeudenkäyntejä. Lahtonen arvioi, että rikoksissa ihmisiä kiinnostaa normaalista poikkeava käytös.

Nuorena Lahtonen haaveili juristin urasta, mutta lehtimiehen ammatti vei mennessään. Rikoslehti Alibin päätoimittajana Lahtonen on toiminut vuodesta 1999 lähtien. Katso YouTubesta, mitä Lahtonen kertoo tästä uransa käännekohdasta.

Tietosuoja työllistää Yhdysvalloissa

Tietosuojaan ja teknologiajuridiikkaan erikoistunut Jarno Vanto ei Yhdysvaltoihin siirtyessään arvannut, kuinka kysytylle alalle hän päätyi.

New Yorkissa Crowell & Moring LLP -asianajotoimistossa osakkaana työskentelevä Vanto on erikoistunut yksityisyydensuojaan, tietoturvaan ja muuhun digitaalisuuteen liittyvään juridiikkaan.

Korona on tuonut lisää töitä teknologiajuristeille. Kun yritykset kehittävät ja ottavat käyttöön uutta teknologiaa esimerkiksi tartuntojen jäljittämiseksi ja töihin paluun mahdollistamiseksi, siitä nousee helposti juridisia pulmia, joihin on löydettävä ratkaisu.

Asianajajaliitto ja valvontalautakunta siirtyivät sähköiseen asiointiin

Asianajajaliitto on avannut uuden asiointipalvelun kaikille Asianajajaliiton ja valvontalautakunnan kanssa asioiville tahoille. Sähköinen asiointi lisää käsittelyn avoimuutta ja sujuvoittaa prosesseja.

− Uudistuksen myötä myös valvonta-asiat käsitellään sähköisesti. Kantelu laitetaan vireille ja asianajaja vastaa kanteluun asiointipalvelussa, kertoo Asianajajaliiton puheenjohtaja Hanna Räihä-Mäntyharju pääkirjoituksessaan.

Lue Advokaattia:

Lisätietoja: Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. 040 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi