Media-asianajajat esittäytyvät Advokaatissa

16.2.2021 | Tiedotteet

Toimittaja, joko tunnet media-asianajajat? Asianajajaliiton uudet media-asianajajat ovat Jussi Ikonen ja Liisa Pellinen. Heidän tehtävänään on tarjota oikeaa tietoa niin medialle kuin suoraan kansalaisillekin esimerkiksi somekanavissa siitä, mitä oikeudenkäynneissä tapahtuu tai millaista asianajajan työ on. Pontimena media-asianajajatoiminnalle oli Asianajajaliiton havainto siitä, että amerikkalaiset lakisarjat vinouttavat ihmisten käsityksiä suomalaisesta oikeusjärjestelmästä. Viime vuonna tehdyn tutkimuksen mukaan myös asianajajan tehtäväkenttä on useimmille tuntematonta maaperää.

Uusi pääsihteeri haluaa edistää digitalisaatiota

Niko Jakobsson aloitti Asianajajaliiton pääsihteerin tehtävässä helmikuun puolivälissä. Hän haluaa edistää alan digitalisaatiota.

– Teknologia on mahdollisuus kaikenkokoisille asianajotoimistoille ja koko alalle. Ratkaisuja tarvitaan paitsi asianajotyöhön myös liiketoiminnan kehittämiseen. Osa ratkaisuista tulee saataville yleisempinä palveluina, mutta siinäkin tapauksessa teknologia on tuotava osaksi asianajajan perustyötä.

Jakobsson toimi ennen pääsihteerin tehtävää asianajotoimisto Boreniuksessa asianajajana ja toimiston kehitysjohtajana sekä lakiasiainjohtajana. Hän tiesi jo yläasteikäisenä, että haluaa opiskelemaan oikeustiedettä, ja opiskeluaikoina vahvistui halu suuntautua nimenomaan asianajajaksi. Urapolku, joka johti Asianajajaliiton pääsihteeriksi, näyttää jälkikäteen katsottuna hyvin loogiselta.

Katso YouTubesta, mitä Jakobsson kertoo tästä käännekohdasta urallaan.

Tietoturvauhkat ovat todellisia myös asianajoalalla

Viimeistään Vastaamon tietomurtotapaus avasi silmät myös monella muulla alalla. Tietoturvauhkat ovat todellisia ja pahimmassa tapauksessa seuraukset ovat katastrofaalisia. Suomessa ei ole vielä tunnettua tapausta asianajotoimistoon kohdistuneesta tietomurrosta. Muista maista on esimerkkejä, ja on selvää, että asianajotoimistojen tieto houkuttaa monia tahoja. Yleensä suurimmat riskit eivät edes ole teknisiä vaan ihmisriskejä.

– Kaikennäköistä kalastelijaa on liikenteessä, ja huijausyritysten määrä on aivan loputon. Meidän toimistollemme on tullut ainakin kymmenen Microsoft-huijaussoittoa, asianajaja Tero Artimo kertoo omaan pieneen jyväskyläläiseen toimistoonsa kohdistuneista kalasteluyrityksistä.

Lue Advokaattia:

Lisätietoja: Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. 040 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi