Asianajajat tarjoavat maksutonta oikeusneuvontaa ympäri Suomen

10.9.2020 | Tiedotteet

Asianajajien vapaaehtoistyönä järjestämässä päivystyksessä useilla paikkakunnilla ympäri Suomea saa maksutonta neuvontaa kaikissa oikeudellisissa asioissa. Asianajaja kertoo luottamuksellisessa keskustelussa, onko asiassa tarpeen hakea oikeudellista asiantuntija-apua ja ohjaa tarvittaessa asiaan perehtyneen asianajajan tai oikean viranomaisen puoleen.

Asianajajaliiton maksuttomassa asianajajapäivystyksessä kävi viime vuonna noin 1 240 henkilöä. Määrä on hieman vähemmän kuin aiempina vuosina. Lähes 70 prosenttia neuvoa hakeneista oli työikäisiä ja heistä noin 66 prosenttia naisia.

Lähes puolet päivystyksessä käyneistä haki neuvoa perhe-, perintö- ja testamenttiasioissa. Perhe- ja perintöoikeudellisten kysymysten lisäksi asianajajat neuvoivat muun muassa asunto-osakeyhtiöihin ja erilaisiin kauppoihin liittyvissä kysymyksissä. Tilastot osoittavat hienoista kasvua rikoksiin ja sosiaalietuuksiin liittyvissä asioissa.

Puolet sai vastauksen ongelmaansa jo päivystystilanteessa ja lähes 40 prosenttia kävijöistä ohjattiin saamaan lisäneuvoja oikeudellisten palvelujen tarjoajilta. Tiedot käyvät ilmi vuoden 2019 päivystystilastoista.

Asianajajaliiton paikallisosastot järjestävät maksutonta oikeudellista neuvontaa tänä syksynä seuraavilla paikkakunnilla: Espoo, Helsinki (Itäkeskus ja Töölön kirjasto), Jyväskylä, Kajaani, Mäntsälä, Oulu, Pori, Raahe, Rauma, Tampere Turku ja Vantaa. Koronatilanteen vuoksi ainakin Heinolan, Lahden ja Nurmijärven päivystykset on toistaiseksi peruttu. Kannattaa tarkistaa oman paikkakunnan päivystystilanne etukäteen.

Lue lisää: www.asianajajaliitto.fi/asianajajapaivystys

Lisätietoja: