Advokaatti: Oikeudellinen muotoilu lisää ymmärrettävyyttä

24.9.2020 | Tiedotteet

Asianajotoimisto Dottir voitti viime keväänä Fennia Prize -muotoilukilpailun Grand Prix -palkinnon. Dottir palkittiin toiminnastaan legal design -liikkeen kansainvälisenä moottorina. Oikeudellisessa muotoilussa juristit pukevat sopimukset ja neuvot sellaiseen muotoon, että maallikko ymmärtää ja vieläpä jaksaa omaksua ne.

Advokaatti haastatteli Dottirin toimitusjohtaja Johanna Rantasta, joka pitää absurdina, että juristit tuottavat yleisesti materiaalia, jota asiakkaat eivät osaa käyttää.

– Olimme itsekin miettineet, että hitto vie kun asiakkaat eivät ymmärrä näitä meidän papereitamme, Rantanen muistelee yrityksensä alkuaikoja.

Sittemmin Dottir on halunnut luoda erilaista toimintakulttuuria. Dottir on ollut perustajana vuodesta 2016 järjestetyssä Legal Design Summit -tapahtumassa, joka on maailman suurin oikeudellisen muotoilun tapahtuma. Asianajotoimisto on myös esimerkiksi muotoillut Keskuskauppakamarin verkkosivuille sähköisen työkalun, joka auttaa välimiesmenettelyn käytössä ja laatinut uusiksi eläkevakuutusyhtiö Varman työkyvyttömyyseläkepäätökset.

Katso YouTubesta, mikä oli Johanna Rantasen käännekohta urallaan.

Riita poikki sovittelulla tai välimiesmenettelyllä

Tuoreimmassa Advokaatissa kerrotaan myös sovittelusta ja välimiesmenettelystä. Ne ovat nopeita, kustannustehokkaita ja hiljaisia tapoja riita-asioiden ratkaisuun, mutta niitä hyödynnetään tarpeettoman vähän. Asianajaja Antti Pulkkinen uskoo, että kulttuurin muutos tulee ”purskauttamaan ketsuppipullon”.

Pulkkinen kertoo esimerkin varsin tyypillisestä yritysten välisestä riidasta, joka ratkesi sovittelulla. Jos eripura olisi päätynyt tuomioistuimen kautta julkisuuteen, olisi se saattanut seurannaisvaikutuksineen johtaa toisen yrityksen tuhoon.

– Kahden yrityksen välillä oli tullut riita tavarantoimituksen virheestä. Ostaja vaati myyjältä noin miljoonan euron vahingonkorvausta virheellisen tuotteen aiheuttamista vahingoista.

Osapuolten välillä oli jatkuva liikesuhde. Asia vietiin sovitteluun, jossa yhden päivän aikana järjestetyssä tapaamisessa osapuolet saavuttivat molempia tyydyttävän sovinnon.

Lue Advokaattia:

Lisätietoja:
Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. 040 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi