Tuore Advokaatti raportoi koronan vaikutuksista

17.6.2020 | Tiedotteet

Juhannuksen alla ilmestyvä Advokaatti-lehti selvitti, miten korona on vaikuttanut asianajajiin ja asianajotoimistoihin.

Monelle asianajajalle koronakevät on ollut monin tavoin stressaava. Oikeudenkäyntien peruuntumisilla on iso merkitys niitä pääsääntöisesti hoitaville toimistoille, joten epidemia on vaikuttanut dramaattisesti joidenkin toimistojen talouteen.

Liikejuridiikassa korona-aika on jopa lisännyt toimeksiantoja. Kysyntää on esimerkiksi sopimusoikeuden, työoikeuden ja yritysten rahoituksen asiantuntemukselle.

Pandemia on myös pistänyt arvot hyvällä tavalla koetukselle.

–·Jos tästä ajasta jotain hyvää hakee, ihmisten arvot ovat menneet punnintaan. Työyhteisössä on ymmärretty vastuu itsestä ja toisista, Asianajotoimisto Bird & Birdin toimitusjohtaja Jaakko Hietala sanoo.

Uusi puheenjohtaja kannustaa asianajajia julkiseen keskusteluun

Asianajajaliiton uudeksi puheenjohtajaksi valittiin viime viikolla tamperelainen asianajaja Hanna Räihä-Mäntyharju. Häntä harmittaa, että asianajajan ammatti tulee edelleen useimmiten julkisuudessa esiin negatiivisessa sävyssä, kun isoiksi koetuista palkkiosta tehdään otsikoita. Tämä on ehkä vaikuttanut siihen, että asianajajat eivät kauhean mielellään esiinny julkisuudessa.

–·Tähän toivoisin muutosta. Sosiaalinen media mahdollistaa matalan kynnyksen osallistumisen. On ollut ilahduttavaa nähdä, että etenkin nuoremmat kollegat ovat lähteneet luomaan someen asiantuntijaprofiileja ja kommentoivat ja keskustelevat alaan liittyvistä aiheista.

Katso myös YouTubesta, mikä oli Räihä-Mäntyharjun käännekohta urallaan.

Kuvassa Hanna Räihä-Mäntyharju. Kuva: Mikko Kauppinen.

Miksi testamenttiin tarvitaan edelleen kaksi todistajaa?

Rovaniemeläinen asianajaja Matti Pulkamo tarttuu kolumnissaan tällä kertaa testamenttien ja monien muiden asiakirjojen jälkeen jääneisiin todistajavaatimuksiin. Ne tuntuvat koronan aiheuttaman digiloikan jälkeen entistäkin antiikkisemmilta.

–·Kun miljoonien kiinteistöjä voi myydä tai lahjoittaa noin vain mobiilivarmenteella, miksi hankasalmelainen keskimäärin 32 187 euron suuruisen perinnön jättäjä ei voi edes haaveilla tekevänsä testamenttia ilman kahta todistajaa? Voihan hän lahjoittaa 32 187 euron kiinteistönsä viranomaisen palvelussa rakkaalleen noin vain. Siinä sitä on paljon enemmän setvittävää myöhemmin lasten ja rakkaan välillä kuin siinä, että sama olisi tehty testamentilla yhtä kevein muotovaatimuksin.

Lue Advokaattia: http://advokaatti.fi

Lisätietoja: Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. 040 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi