EU-tuomioistuin kommentoi Saksan perustuslakivaliokunnan tuomiota

8.5.2020 | Oikeusuutiset

EU-tuomioistuimen tiedotteessa todetaan:

“Euroopan unionin tuomioistuimen viestintäosastolle on esitetty lukuisia tiedusteluja Saksan perustuslakituomioistuimen 5.5.2020 antamasta tuomiosta, joka koskee Euroopan keskuspankin velkapapereiden osto-ohjelmaa (public sector purchase programme, PSPP).

Euroopan unionin tuomioistuimen hallintoyksiköt eivät koskaan kommentoi kansallisen tuomioistuimen antamaa tuomiota.

Yleisesti on todettava, että unionin tuomioistuimen vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan kyseisen tuomioistuimen ennakkoratkaisumenettelyssä antama tuomio sitoo kansallista tuomioistuinta sen ratkaistessa käsiteltävänään olevaa asiaa. Jotta voidaan varmistaa unionin oikeuden yhtenäinen soveltaminen, ainoastaan Euroopan unionin tuomioistuin, jonka jäsenvaltiot ovat tässä tarkoituksessa perustaneet, on toimivaltainen toteamaan, että unionin toimielimen toimi on unionin oikeuden vastainen. Jäsenvaltioiden tuomioistuinten erilaiset käsitykset tällaisten toimien pätevyydestä saattaisivat nimittäin vaarantaa unionin oikeusjärjestyksen yhtenäisyyden ja loukata oikeusvarmuuden periaatetta.2 Kuten jäsenvaltioiden muillakin viranomaisilla, kansallisilla tuomioistuimilla on velvollisuus taata unionin oikeuden täysi oikeusvaikutus.3 Ainoastaan näin voidaan varmistaa jäsenvaltioiden yhdenvertaisuus niiden luomassa unionissa.
Euroopan unionin tuomioistuin pidättäytyy muuten kommentoimasta asiaa.”

Tiedote: https://t.co/PRLJbZeZAJ?amp=1

Saksan perustuslakituomioistuiomen tuomiota koskeva uutinen