Vinkkejä etäyhteyksien hyödyntämiseen

18.3.2020 | Tiedotteet

Koronatilanne vaikuttaa monin tavoin myös asianajajien työhön. Olemme keränneet tähän vinkkejä Asianajajaliiton suosittelemista sovelluksista ja etäyhteyksien hyödyntämisestä erityisesti pienten asianajotoimistojen tarpeeseen.

Microsoft Teams

Asianajajaliitonkin käyttämä Teams on organisaatioille tarkoitettu viestintäsovellus. Siinä on työtiloja ja sitä voidaan käyttää viestintään, etäkokouksiin ja tiedostojen sekä sovellusten jakamiseen. Se on erittäin helppokäyttöinen. Teams toimii sekä selaimessa että erillisenä ohjelmana useilla eri laitteilla.

Lisenssit

Teams on saatavilla useilla eri lisenssivaihtoehdoilla sekä rajoitetuin ominaisuuksin maksutta. Lue lisää tästä.

Tämän hetken tilanteen vuoksi Microsoft tarjoaa niille asiakkaille, jotka hankkivat Microsoftin palveluita järjestelmätoimittajan kautta, ilmaisen 6 kk:n kokeiluversion nimeltä Office 365 E1 Trial. Tätä mahdollisuutta kannattaa kysyä omalta järjestelmätoimittajalta.

Oman Office 365 tilin lisenssin pääsee tarkastamaan kirjautumalla omilla Office 365 -tunnuksilla osoitteessa https://portal.office.com/Account#subscriptions.

Ohje Teams-kokoukseen liittymisestä.

Käyttöohjeisiin pääset tästä.

Skype for Business

Skype for Business on yrityskäyttöön tarkoitettu videoneuvottelu-, puhelu- ja keskustelusovellus. Microsoftin Teams on korvaamassa Skype for Business -tuotteen, mutta Skype on edelleen laajalti käytössä.

Vinkkejä Skype for business -sovelluksen käyttöön Applen Mac-koneilla

Skype ja Skype for Business

Microsoft on nimennyt kaksi tuotettaan käytännössä samalla nimellä Skype sekä Skype for Business ja tämä aiheuttaa usein haasteita. Kun sovitaan, että videoneuvottelu pidetään Skypellä, on hyvä varmistaa, kumpi on kyseessä. Normaaliin kuluttajakäyttöön tarkoitetun Skypen ja yrityksille tarkoitetun Skype for Business käyttö keskenään on tietyissä tapauksissa mahdollista. Kuluttajien Skype-palvelussa on kahdet eri tunnukset. Skype-tunnuksella yhteys ei onnistu, mutta Microsoft-tilillä Skypeen kirjautuneilla vastaavasti toimii. Siksi onkin hyvä testata aina ennen kokouksen alkua, että yhteys toimii.

Lisenssit

Skype for Business kuuluu seuraaviin lisenssipaketteihin Microsoftin Office 365 palvelussa:
• Office 365 Business Premium
• Office 365 Premium,
• Office 365 ProPlus
• Skype for Business Online Plan 2
• Office 365 Enterprise E1, E3, ja E4
• Office 365 Enterprise E5

Siirry käyttöohjeisiin tästä linkistä.

Muut hyödylliset sovellukset etätyöhön

• Facetime – Applen maksuton sovellus ääni- tai videopuheluihin, linkki tukisivulle
  • Ryhmäpuhelut – Mahdollisia kaikilla nykyaikaisilla kännyköillä

Puhelinneuvottelupalvelut

Saatavilla on useiden eri palveluntarjoajien palveluita, joilla voidaan järjestää puhelinneuvotteluita. Usein hinnoittelumalleista löytyy käyttöperusteista veloitusta sekä kiinteää, joissa palvelulla on kiinteä kuukausimaksu. Palvelua tarjoavat kaikki isot teleoperaattorit, kuten Telia, Elisa ja DNA.