Advokaatti: Korkein hallinto-oikeus muuttui valituslupatuomioistuimeksi

6.2.2020 | Tiedotteet

Korkein hallinto-oikeus on suomalaisille melko tuntematon, vaikka se ratkaisee ihmisläheisiä asioita, jotka liittyvät vaikkapa sosiaalitukiin, tonttikiistoihin tai verotukseen.

KHO:sta tuli vuoden alussa valituslupatuomioistuin. Valitusluvan myöntäminen käsitellään kolmen tuomarin voimin, ja vain valitusluvan saaneet asiat täysimittaisella viiden tuomarin kokoonpanolla. Päätös voidaan perustella esittämällä pelkästään sovelletut lainkohdat ilman laajoja perusteluita. KHO:n presidentti Kari Kuusiniemi ei lämpene ajatukselle, että päätöksiä ruvettaisiin perustelemaan laajemminkin, jotta hylkäämisen perusteet olisi helpompi hahmottaa.

– Se veisi pohjan koko uudistukselta.

Katso myös YouTubesta, mikä oli Kuusiniemen käännekohta elämässä.

Nuorten tyttöjen uskottu

Imatralaisen asianajaja Liisa Pellisen tavallinen asiakas on nuori tyttö, seksuaalirikoksen uhri. Tyttöjen juttuja kuunnellessaan Pellinen on itsekin hämmentynyt siitä, kuinka yleistä seksuaalinen häirintä on jopa kymmenvuotiaiden elämässä.

– Tytöt puhuvat keskenään kalukuvista ja ihmettelevät, jos joku ei ole sellaisia saanut. He kokevat ne ahdistaviksi ja inhottaviksi.

Kun Pellinen havaitsi seksuaalisen häirinnän yleisyyden viitisen vuotta sitten, hän alkoi kiertää kouluissa kertomassa, mikä on sallittua ja mikä kiellettyä. Näistä kierroksista sai alkunsa laajalle mediaan levinnyt Tyhmä kuva -kampanja.

Heli testamenttasi ympäristönsuojeluun

Asianajajaliitto ja hyväntekeväisyysjärjestöt järjestivät kampanjan, jossa asianajajat laativat yksityishenkilöille maksutta testamentteja. Maksuttomuuden ehtona oli, että henkilö ohjasi omaisuuttaan hyväntekeväisyyteen. Tempaus oli menestys, sillä asianajajat laativat sen aikana 163 ilmaista testamenttia. Esimerkiksi jyväskyläläinen Heli Niskanen testamenttasi omaisuudestaan kiinteän summan ympäristönsuojeluun.

Lue Advokaattia:

P.S. Advokaatti on mukana äänestyksessä viime vuoden parhaimmasta aikakauslehden kannesta. Katso kaikki ehdokkaat ja äänestä suosikkiasi Edit-kilpailusivustolla

Lisätietoja: Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. 040 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi