Mediakutsu: Asianajajapäivä 17.1.2020, Hilton Helsinki Kalastajatorppa

Oikeudenhoidon Suomi-Ruotsi -maaottelu

Medialounas:
Roolimallien vankeina – tutkimus asianajoalasta

Asianajajapäivä 17.1.2020 on täynnä mielenkiintoista ohjelmaa aamusta iltapäivään klo 8.30–16.30. Päivän seminaariohjelma on avoin medialle ja kerää vuosittain sankan osallistujajoukon.

Median ilmoittautuminen tästä linkistä viimeistään 8.1.2020. Toimithan nopeasti, sillä paikkoja on rajoitetusti.

Tervetuloa!

Paikka: Hotelli Hilton Helsinki Kalastajatorppa (Kalastajatorpantie 1)

8.30–9.30

#Lakikahvit-koulutus: Oikeudenhoidon Suomi-Ruotsi -maaottelu

(State Room I, hotellin vastaanottoaulan vieressä)

Maksuton koulutus median edustajille tarjoaa käytännönläheisen tietopaketin suomalaisen oikeudenhoidon haasteista. Asianajajapäivän tämä osuus on vain toimittajille.

Tämän vuoden #Lakikahvit-koulutus on lyhyt johdatus yhteen Asianajajapäivän odotetuimmista osuuksista, klo 10.30 alkavaan Oikeudenhoidon kompastuskivet -paneeliin (ks. Asianajajapäivän ohjelmanostot). Koulutuksen teemat:

• Oikeudenkäyntien kesto ja kustannukset: Suomessa oikeutta joutuu monesti odottamaan, jutut ovat jatkuvasti monimutkaistuneet ja asiakkaalle hintalappu on suuri – mutta miten Ruotsi on samaan aikaan onnistunut lyhentämään käsittelyaikojaan? Mitä Suomessa voitaisiin tehdä oikeudenkäyntien keston lyhentämiseksi ja kustannusten kasvun hillitsemiseksi?
  • Oikeudenhoidon osuus valtionbudjetista on Suomessa noin prosentin luokkaa. Onko hitaudessa kyse pelkästään pienistä määrärahoista, vai voisiko oikeudenhoidon prosesseissamme olla muutenkin tehostamisen varaa (vertailukohtana Ruotsin uudistus)?

#Lakikahveilla kouluttajina hovioikeudenneuvos Per Sundberg (Svean hovioikeus, huom. esityskieli englanti, haastattelumahdollisuus myös ruotsiksi) sekä asianajaja Riitta Leppiniemi. Tarjoamme tilaisuudessa aamiaisen.

10.00–12.00

Aamupäivän ohjelmassa paneeli teemalla Oikeusvaltion kompastuskivet

(Konferenssikeskus, Siirtomaasali I–II)

Asianajajapäivän ohjelma alkaa heti #Lakikahvit-koulutuksen jälkeen klo 10.00 Kalastajatorpan konferenssikeskuksessa.

Poimintoja Asianajajapäivän koko ohjelmatarjonnasta:

• Oikeudenhoidon kompastuskivet -paneeli:
    Paneelissa käsitellään poikkeuksellisen läpinäkyvästi oikeusvaltiomme todellisia ongelmia, joista ei julkisuudessa juuri keskustella. Keskustelemassa ensimmäistä kertaa kaikki maamme oikeudenhoidon huippunimet: KKO:n presidentti Tatu Leppänen, KHO:n presidentti Kari Kuusiniemi, valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen, oikeuskansleri Tuomas Pöysti, eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen ja Asianajajaliiton puheenjohtaja Jarkko Ruohola. Asiantuntijoita haastamassa toimittaja Anna Perho.
  • Naisten ja perheellisten asema asianajoalalla: Roolimallien vankeina (ks. myös toimittajalounas)
  • Lainkäytön digitalisaatio / Miten voimme nopeuttaa oikeudenkäyntejä hyvillä käytännöillä
  • Miten vastuullisuutta johdetaan? Entä miten rakennetaan eettinen yrityskulttuuri?
  • Huippupuhujat: Aamupäivän paneelissa oikeudenhoidon all stars -kokoonpano (ks. edellä). Lisäksi mm. oikeusministeri Anna-Maja Henriksson, Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen, strategiakonsultti Christina Blacklaws (Past President of the Law Society of England and Wales), oikeusministeriön hankejohtaja Marko Loisa ja Senior Advisor Panu Mäenpää (Miltton).

12.15–13.30

Toimittajalounas/tiedotustilaisuus
(Ravintola Merisalin kabinetti Laajalahti)

Asianajajaliitto on teettänyt tutkimuksen naisten ja perheellisten asemasta asianajoalalla ja kerromme toimittajalounaalla sen tuloksista. Tutkimuksen taustalla on monia tärkeitä kysymyksiä:

• Miksi asianajajina työskentelevät naiset vaihtavat työpaikkaa?
  • Onko ruuhkavuosia elävillä äideillä tai isillä mahdollisuuksia luoda uraa ilman ympäripyöreitä päiviä?
  • Mitä voisimme tehdä, jotta asianajoala olisi kaikille houkutteleva ja joustava tulevaisuuden työpaikka – omasta elämäntilanteesta riippumatta?
  • Lisäksi suomalainen asianajoala / oikeudenhoidon ala on ollut toistaiseksi hyvin homogeeninen: miten diversiteetti voisi olla oikeudenhoidon uusi voimavara?

Mediatilaisuudessa esiintyvät mm. naisten ja perheellisten asema asianajoalalla -työryhmän pj, asianajaja Gisela Knuts (tutkimus), Asianajajaliiton nuorten valiokunnan pj Iina-Mari Supperi sekä diversiteettikeskustelun vaikuttajapersoona, konsultti Panu Mäenpää (Miltton). Tilaisuuden vetää Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja Jarkko Ruohola.

13.30–16.30

Koulutus jatkuu neljällä eri linjalla

Tilarajoitteiden vuoksi iltatilaisuutemme on tarkoitettu vain tilaisuuteen erikseen kutsutuille.

Tutustu päivän ohjelmaan:
www.asianajajapaiva.fi