Hollannin korkein oikeus velvoitti maan hallituksen nopeuttamaan ilmastopäästöjen vähennysohjelmaa kansalaisjärjestön vaatimuksesta

21.12.2019 | Oikeusuutiset

YLE / Yrjö Kokkonen: Hollannin korkein oikeus on hyväksynyt kansalaisjärjestö Urgenda Foundationin vaatimuksen, jonka mukaan Hollannin hallituksen on nopeutettava ilmastopäästöjen vähennysohjelmaansa. Järjestö vaatii, että Hollannin hiilidioksidi- ja muita päästöjä vähennetään 25 prosenttia vuoden 1990 tasosta ensi vuoden loppuun mennessä. Hallitus on asettanut tavoitteekseen vain 17 prosentin vähennyksen. Järjestö ja sen vetoomukseen liittyneet 900 yksityishenkilöä olivat tehneet saman vaatimuksen myös alemmille oikeusasteille, jotka olivat joka kerralla hyväksyneet sen.

Haagin oikeustaloon saapuneet ilmastoaktivistit puhkesivat riemuun korkeimman oikeden päätöksen tultua julki. Hollannin hallitus yritti saada vaatimuksen hylättyä vetoamalla vallan kolmijako-oppiin, eli siihen, ettei oikeuslaitoksella ole oikeutta tehdä tämänkaltaista päätöstä. Hollannin korkein oikeus tuli laajan oikeusaineiston perusteella siihen lopputulokseen, että jos oikeuslaitos katsoo hallituksen epäonnistuneen ihmisoikeussopimuksen vaatimusten tulkinnassa, on oikeuslaitoksella viimesijainen velvollisuus toimia, kertoo Suomen ympäristöministeriön erikoisasiantuntija Heta Heiskanen Ylen haastattelussa.

Lue lisää YLE:n sivuilta: https://yle.fi/uutiset/3-11129969

***

On 24 June 2015 the Urgenda Foundation, together with 900 citizens, won the Climate Case against the Dutch Government, forcing it to take more measures against climate change. On 9 October 2018 the judge in High Court again ruled in favour of Urgenda and the climate. The government appealed again.

The Dutch Urgenda Foundation aims for a fast transition towards a sustainable society, with a focus on the transition towards a circular economy using only renewable energy. It works on solutions for this transition, including for example the introduction and realization of ‘energy neutral’ houses and the acceleration of electric mobility. Urgenda views climate change as one of the biggest challenges of our times and looks for solutions to ensure that the earth will continue to be a safe place to live for future generations.

Read more: https://www.urgenda.nl/en/themas/climate-case/