Advokaatti: Kun uhrin omainen kohtaa surmaajan

29.11.2019 | Tiedotteet

Stiinan tytär tapettiin kahdeksan vuotta sitten. Keväällä 2015 Stiina meni vankilaan tapaamaan miestä, joka istui tuomiota hänen tyttärensä taposta.

– En mennyt vankilaan katsomaan tappajaa vaan ihmistä. Halusin nähdä kasvot, kun hän pyytää anteeksi, hän kertoo.

Asianajajaliiton Advokaatti-lehdessä kerrotaan vakavien rikosten jälkikäsittelystä, josta voi olla apua niin henkirikoksen uhrin omaiselle tai pahoinpitelyn uhrille kuin myös rikoksesta tuomitulle. Kriisiapua se ei ole, vaan tapahtuu yleensä vasta vuosien jälkeen.

Oikeusministerin uudet haasteet

Anna-Maja Henriksson palasi oikeusministeriksi kesällä neljän vuoden tauon jälkeen. Hän huomasi pian, että kaikki ei ole samoin kuin edellisellä ministerikaudella. Hänen mukaansa sosiaalinen media on vaikuttanut siihen, että asenneilmapiiri on koventunut huomattavasti.

– Enää emme voi ottaa itsestäänselvyyksinä edes demokratiaa ja oikeusvaltiota. Meidän pitää puolustaa esimerkiksi sitä, että meillä on riippumattomat tuomioistuimet. Uutta on myös vihapuhe.

Henriksson ei itse ehdi eikä edes halua osallistua jyrkkiin Twitter-keskusteluihin – järkevää keskustelua ei ole somessa hänen mukaansa edes mahdollista käydä.

Entä mikä oli oikeusministerin käännekohta elämässä? Katso haastattelu YouTubesta.

Taloustoimittajasta asianajajaksi

Mikko Nurmisto työskenteli vuosia Salon Seudun Sanomissa taloustoimittajana. Työssään hän seuraili muun muassa Nokian Salon tehtaan vaiheita ja uutisia. Lähes koko ajan Nurmisto kuitenkin opiskeli muitakin asioita, kuten oikeustiedettä. Se veikin sitten miehen mennessään ja johti alan vaihdokseen asianajajaksi. Nurmiston mielestä toimittajan ja asianajajan työssä on paljonkin yhtäläisyyksiä.

Lue Advokaattia:

Lisätietoja: Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. 040 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi (pe 29.11. parhaiten tavoitettavissa tekstarilla)