Advokaatti: Mediatuomari Petra Spring rakentaa siltaa oikeuslaitoksen ja median välille

27.9.2019 | Tiedotteet

Kukahan tuonkin omituisen tuomion on tehnyt, ajatteli käräjätuomari Petra Spring lukiessaan joitakin vuosia sitten iltapäivälehden lööppiä – kunnes tajusi sen olevan hänen oma tuomionsa. Nyt Spring toimii Helsingin käräjäoikeuden mediaryhmässä, joka pyrkii rakentamaan yhteyttä mediaan ja sitä kautta ihmisiin. Ryhmä antaa taustatietoa juridisista seikoista ja oikeusjärjestelmästä ja korjaa vääriä käsityksiä tuomioista. Perinteisesti tuomioistuimet ovat kokeneet, että niiden ei tarvitse olla median kanssa tekemisissä, sillä tuomiot ovat julkisia ja ne ovat tuomioistuinten ääni. Siitä on kuitenkin aiheutunut virheitä ja väärinymmärryksiä.

Springin mukaan luottamus oikeuslaitokseen voi syntyä vain, jos ihmiset ymmärtävät, miten se toimii ja miksi.

– Asenteen pitää olla se, että meidän täytyy tehdä asiat ymmärrettäviksi ja olemme ihan kaikki vastuussa tuon luottamuksen syntymisestä.

Koripalloharrastaja Markus Manninen päätti Therese Johaugin kilpailukiellosta

Markus Mannisen nimi oli taajaan esillä julkisuudessa pari vuotta sitten. Suomalainen asianajaja oli yhtenä kolmesta välimiehestä CASissa päättämässä, tuleeko norjalaisen huippuhiihtäjän kilpailukieltoa pidentää. Urheilun kansainvälinen välimiestuomioistuin CAS ei ole ainoa taho, joka luottaa koripalloa harrastavan Mannisen asiantuntemukseen. Luottamustehtäviä etenkin antidoping-työn parissa on kertynyt lukuisia. Esimerkkeinä kansainvälinen ampumahiihtoliitto, Ironman-teräsmieskisat, Suomen Palloliitto, urheilun eettinen keskusjärjestö SUEK ja vapaaottelujärjestö UFC.

– Haluan osaltani turvata reilun urheilun ja pelin periaatteita. Väärillä keinoilla ei urheilussa pidä pärjätä, ja toisaalta asianosaisille tulee taata oikeudenmukainen käsittely. Joissain yleisurheilulajeissa tulostaso on pudonnut, mikä on aika hyvä osoitus siitä, että jotain puhdistumista on tapahtunut, koska evoluutiomielessä tulosten pitäisi aina vain parantua, Manninen summaa.

Hälytyskellot soimaan herkemmin!

Asianajajilla on velvollisuus ehkäistä rahanpesua tunnistamalla asiakkaansa ja ilmoittamalla epäilyttävät liiketoimet poliisille. Asianajotoimiston omaan toimintaan pohjautuva kirjallinen riskiarvio ja toimintamallit olisikin saatava kuntoon. Seuraamukset laiminlyönneistä voivat olla miljoonaluokkaa. Advokaatti kertoo, miten asianajotoimiston pitää toimia suoriutuakseen velvoitteista.

Lue Advokaattia:

Lisätietoja:
Sari Krappe, Advokaatin päätoimittaja, puh. 040 562 0040, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi