Uudistuneessa Advokaatissa: Miksi testamentit pitäisi rekisteröidä?

20.6.2019 | Tiedotteet

Miksi testamentit pitäisi rekisteröidä?

Vainajan antiikkiarkun koluaminen testamentin löytämisen toivossa saattaa joskus kuulua perintöoikeuteen erikoistuneen asianajajan toimenkuvaan, mutta Advokaatin haastattelema Hilkka Salmenkylä kyllä mieluusti luopuisi sellaisista salapoliisitehtävistä. Testamentteja ei nykyisin säilytetä eikä rekisteröidä viranomaisten toimesta ja seurauksena on helposti epäselvyyttä sekä riitoja perinnönjaosta. Tämä on epäkohta, johon Asianajajaliitto haluaa korjauksen. Liitto ehdottaa, että testamentit rekisteröitäisiin avioehtojen tapaan maistraattiin.

Vanhempien ja lasten edut eivät yhtäläisiä

Tuore lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen pitää työkseen lasten puolta. Hän soimii erityisesti käsittelyaikoja tuomioistuimissa.

− Asioiden käsittelyajat ovat aivan liian pitkiä. Lapsuus on lyhyt ja ihmiset voivat joutua elämään kohtuuttomissa tilanteissa liian pitkään. Lapsiin kohdistuvissa väkivaltaan ja seksuaaliseen väkivaltaan liittyvissä tapauksissa lapsen terapiaan pääsykin usein viivästyy.

Hän myös muistuttaa, että vanhempien ja lapsen edut eivät aina ole yhtäläisiä. Perheoikeus ja lapsioikeus ovat eri asioita, Pekkarinen sanoo.

Elina Grundström vaatii aikuisia siivoamaan omat sotkunsa

Lääkkeeksi vihapuheen taltuttamiseen tai ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen tarjotaan usein kasvatusta. Advokaatin kolumnisti Elina Grundströmin mielestä aikuisten pitäisi siivota omat sotkunsa, eikä asettaa nuoria vastuuseen vanhempien aiheuttamista ongelmista. Siihen tarvitaan sekä poliittista tahtoa että lainsäädännön ajanmukaistamista.

Lue uudistunutta Advokaattia:

Lisätietoja: Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. 040 721 7289, johanna.kainulainen@asianajajaliitto.fi