Asianajajaliiton Oikeusteko-palkinto Oulun käräjäoikeuden tuomioistuinsovittelulle

8.6.2018 | Tiedotteet

Oulun käräjäoikeudessa on määrätietoisen kehittämisen tuloksena viime vuosina soviteltu eniten riita-asioita verrattuna muihin maan käräjäoikeuksiin. Toiminnalle myönnettiin tänään Asianajajaliiton Oikeusteko-palkinto merkittävästä työstä oikeudenmukaisuuden edistämiseksi valtuuskunnan kesäkokouksessa Tampereella.

Tuomioistuinsovittelua koskevan lain voimaantulon (1.1.2006) jälkeen Oulun käräjäoikeus oli muiden tapaan soveltanut lakia varsin vaatimattomasti. Asioiden muuttamiseksi päätettiin ryhtyä toimeen; Oulun käräjäoikeudessa toteutettiin 2010-2013 tuomioistuinsovittelun kehittämisprojekti, jolle annettiin nimeksi ”Kohti sovinnollisempaa riidanratkaisua”. Sen tavoitteeksi asetettiin, että yhä useampi riita-asia käsitellään ja ratkaistaan oikeuskäsittelyn sijaan sovittelussa.

Oulun käräjäoikeus kehitti tuomioistuinsovittelua neljän eri tavoitteen avulla:

1.     Konfliktin osapuolina olevat ihmiset ja yhteisöt tuntevat sovittelumenettelyn ja sen edut oikeudenkäyntiin verrattuna.

2.     Oikeudenkäyntiavustajilla on syvällinen tieto sovittelumenettelystä ja ymmärrys oikeudenkäyntiavustajan roolista menettelyssä.

3.     Tuomioistuin ja jokainen tuomari osaa markkinoida aktiivisesti paitsi sovittelumenettelyä myös sovintoratkaisua sovittelun kuluessa.

4.     Tuomarit hallitsevat hyvin sovittelun teorian ja käytännön.

Asianajajaliiton puheenjohtaja Jarkko Ruoholan mukaan Oulun käräjäoikeuden ja asianajajien saumaton yhteistyö oli avain erinomaisiin tuloksiin.

–   Oulun käräjäoikeus on tehnyt hienoa yhteistyötä Oulun asianajajien ja julkisten oikeusavustajien kanssa esimerkiksi erilaisissa koulutustilaisuuksissa. Kehityksen ansiosta oululaisten asianajajien sovitteluhalukkuus ja -osaaminen nousivat merkittävästi. Samalla tuomioistuinsovittelun suosio on kasvanut. Vuonna 2017 sovitteluasioita oli Oulun käräjäoikeudessa jo lähes 180, kun vuonna 2006 niitä oli vain viisi, Ruohola kertoo.

Oikeusteko-palkinnon perjantaina vastaanottaneet Oulun käräjäoikeuden laamanni Antti Savela ja osastonjohtaja Kari Turtiainen ovat tuloksista hyvillään.

–   Useat muut käräjäoikeudet ovat mallintaneet Oulussa saatuja kokemuksia ja keinoja omassa toiminnassaan. Voimme ilolla todeta, että Oulun käräjäoikeudessa saadut hyvät kokemukset ovat vaikuttaneet sovittelun ennennäkemättömään aktivointiin koko valtakunnassa.

Lisätiedot:
Jarkko Ruohola, Asianajajaliiton puheenjohtaja, puh. 010 320 8441 (yhdistyy kännykkään)
Sari Krappe, Asianajajaliiton viestintäpäällikkö, puh. (09) 6866 1225 ja 040 562 0040
Oulun käräjäoikeuden laamanni Antti Savela, p. 050 302 0663
Oulun käräjäoikeuden osastonjohtaja Kari Turtiainen, p. 040 502 9363