Oikeusministeri Antti Häkkäsen puhe Asianajajapäivässä Helsingissä 12.1.2018

Oikeusministeriö  12.1.2018 11.16

PUHE

Hyvät asianajajapäivän osallistujat,

Oikeudellinen ympäristö rakentuu poliittisten voimasuhteiden välisestä prosessista. Nyt maailmalla ja Euroopassa tapahtuu erityisen paljon poliittisten suhdanteiden virtauksissa. Kansainvälisellä, eurooppalaisella ja kotimaisella tasolla on käynnissä useita perustavanlaatuisia muutosvoimia.

Kansainvälisen oikeuden loukkaukset Venäjän toimesta ovat kaikkein vakavimpia. Toisen maailmansodan jälkeen rakennettu sääntöperustainen, toisen valtion koskemattomuutta kunnioittava turvallisuusjärjestelmä on pienen maan etu. Tämän järjestelmän puolustajia näemme valitettavan vähän. Samoin monenkeskinen kauppajärjestelmä – ja siihen liittyvä oikeudellinen sääntely – on ottanut kolauksia. USA on hylkäämässä vetovastuutaan maiden ja mannerten taloudellisten suhteiden sääntelyn ajurina, nyt EU:n on otettava johtovastuu vapaakaupan edistäjänä.Historia osoittaa, että oikeusvaltion murtuminen voi johtaa katastrofeihin.

Lue koko puhe OM:n sivuilta: