50. Asianajajapäivässä vastustetaan seksuaalista häirintää

12.1.2018 | Tiedotteet

Asianajajaliiton vuotuinen päätapahtuma järjestetään tänään 50. kertaa. Tapahtuma kokoaa vuosittain Helsinkiin 1 500 asianajajaa ja muuta oikeuselämän vaikuttajaa.

Tänä vuonna Asianajajapäivässä otetaan kantaa myös seksuaaliseen häirintään työelämässä. Osallistujille jaetaan tarrat, joissa juhlistetaan 50-vuotista tapahtumaa ja vastustetaan seksuaalista häirintää. Samalla liitto haastaa muut ammattikunnat mukaan häirinnän estämiseen.

– Asianajajapäivä kokoaa vuosittain yhteen yli puolet asianajotoimistoissa työskentelevistä juristeista. Se on uskomaton määrä. Tämä on hyvä tilaisuus ottaa esille tärkeitä yhteiskunnallisia kysymyksiä, Asianajajaliiton puheenjohtaja Jarkko Ruohola toteaa.

50-vuotiaan Asianajajapäivän tunnuslause on ”kaikilla hauskaa”. Tunnuslause on esillä kaikille osallistujille jaettavissa tarroissa, joissa muistutetaan myös seksuaalisen häirinnän vastaisista kampanjoista.

Asianajajaliitto on käynnistänyt #Eimilläänoikeudella-toimintaohjelman seksuaalisen häirinnän estämiseksi asianajoalalla. Lisäksi liitto on mukana oikeusministeri Antti Häkkäsen käynnistämässä #häirinnästävapaa-kampanjassa.

– Kaikilla hauskaa -viestimme on myös käänteinen. Hauskaa on vain, jos osaamme kunnioittaa toisiamme. Seksuaalinen häirintä on halpamaista, säälittävää ja noloa. Sitä ei tarvitse sietää missään, Jarkko Ruohola korostaa

Asianajajaliitto haastaa kaikki ammattikunnat mukaan seksuaalisen häirinnän estämiseen.

Lisätiedot:
Jarkko Ruohola, Asianajajaliiton puheenjohtaja, puh. 010 320 8441 (yhdistyy kännykkään)
Janne Laukkanen, kehitys- ja viestintäjohtaja, puh. 040 588 1925

Twitter: @Asianajajat