Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: 10 vinkkiä matkojen ostoon ja hintayllätysten välttämiseen verkossa
31.5.2017 | OikeusuutisetEuroopan kuluttajakeskukset ovat selvittäneet matkojen varaamista verkossa. Hintojen nousu varausprosessin aikana on yleinen ilmiö etenkin lentoja verkosta ostettaessa
Matkaa mainostetaan hinnalla, johon ostoprosessin edetessä
lisätään erilaisia lisämaksuja, käsittely- tai maksutapalisiä.
Lopullinen hinta voi olla jotain ihan muuta kuin aluksi mainostettiin.
Matkan kokonaishinta veroineen ja lisineen tulisi kuitenkin ilmoittaa
mahdollisimman aikaisessa vaiheessa varausprosessia, jotta kuluttaja voi
vertailla eri matkapalveluntarjoajien tai lentoyhtiöiden vaihtoehtoja.
Moni varaa matkansa ja lentonsa nykyään verkon kautta. Vuonna 2015
Euroopan kuluttajakeskusten verkosto sai eurooppalaiskuluttajilta yli
10 200 valitusta, jotka koskivat matkojen varaamista verkossa.
Euroopan kuluttajakeskukset haluavat kuluttajien kiinnittävän
huomiota matkojen hinnan muuttumiseen niitä verkosta varattaessa
julkaisemalla 10 vinkkiä matkojen verkko-ostamiseen. Vinkit ovat osa
Euroopan kuluttajakeskusten toukokuussa 2017 julkaisemaa selvitystä ”Online holiday booking: Is the initial price the final price?”, jonka tiedot on kerätty vuoden 2016 puolella. Projektin vetovastuussa on ollut Euroopan kuluttajakeskus Luxembourgissa.