EU-direktiivi heikensi suomalaisten kuluttajien asemaa verkkokaupassa

6.10.2016 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Ostaja maksaa nyt palautuskulut, jos toisin ei ole sovittu. Palautuskuluihin voi sisällyttää vain välittömät posti- ja kuljetuskulut.

Kuluttajansuojalain
etämyyntisäännöksiin tuli vuonna 2013 muutos, jonka mukaan kuluttajan on
maksettava etäkaupasta tilatun tuotteen palautuskulut, jos myyjä on
etukäteen siitä ilmoittanut. Aiemmin palautuskuluista vastasi myyjä.

Kuluttajariitalautakunta
on tuoreessa täysistuntopäätöksessään linjannut, mitä kuluttajan
vastattaviin palautuskuluihin voi kuulua.

Lautakunnan mukaan
myyjäyritys on oikeutettu perimään vain kyseisen palautuksen todelliset
ja välittömät kulut. Sellaisia ovat tuotteen lähetys- tai kuljetuskulut,
mutta ei myyjän käsittelykustannukset. Esimerkiksi lähetysten hakeminen
postista kuuluu etämyyntiyrityksen rutiineihin eikä siitä voi erikseen
laskuttaa kuluttajaa.

Kuluttajalla on oikeus valita palautustapa.
Jos hän valitsee muun kuin asiakaspalautuksen, kuluttaja vastaa
palautuskuluista. Asiakaspalautuksestakin voi periä välittömät kulut,
jos tästä on etukäteen kuluttajalle selkeästi ilmoitettu.

“Koska
lainmuutos oli heikennys suomalaiseen kuluttajansuojaan, tulkinta siitä,
mitä kuluja kuluttajan on tuotepalautuksessa korvattava, tehtiin
tiukasti. Verkkokauppayritykset tuskin haluavat tehdä voittoa ylöspäin
pyöristetyillä tai vakiopalautusmaksuilla. Yritysten ja kuluttajien on
kuitenkin syytä tietää, että perittävä palautusmaksu saa perustua vain
aitoihin, välittömiin ja todellisiin kuljetuskuluihin eikä summassa voi
olla ilmaa”, lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg sanoo.

Lautakunnassa
ratkaistussa tapauksessa kuluttaja oli tilannut postikuluineen 136,90
hintaisen miksauslaitteen verkkokaupasta. Laite lähetettiin postitse.
Kuluttaja ei palauttanut sitä asiakaspalautuksena, vaan tavallisena
postipakettina ja maksoi lähetyksestä yhdeksän euroa. Myyjäyritys
vähensi kauppahinnasta kuitenkin 15 euroa. Myyjä vetosi
toimitusehtoihinsa, joissa palautusmaksuksi kerrottiin tämä summa. Se
kattoi yrityksen mukaan suurimman osan yrityksen tuotevalikoiman
palautuskuluista. Yritys laski korvaukseen mukaan myös ajankulun, kun
palautusta käsiteltiin myyjän toimipisteessä ja lähetys noudettiin
postista.

Lautakunnan mukaan yritys ei ollut näyttänyt, että sille
olisi aiheutunut palautuksesta välittömiä kuluja. Lautakunta katsoi,
että yrityksen on palautettava kuluttajalle kauppahinnan lisäksi
palautuskulut.

http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2016/10/nettiostostenpalautuskuluissaeisaaollailmaa.html

Tilaa
Ilmoita
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments