OM: Verkkokauppaa koskevien valitusten tekeminen EU-alueella helpottuu
25.2.2016 | OikeusuutisetEuroopan komissio on avannut verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin kuluttajille ja yrityksille. Palvelu toimii kaikilla EU:n virallisilla kielillä ja ratkaisu voidaan antaa kuluttajan pyynnöstä hänen omalla äidinkielellään
Tämä ns. ODR eli Online Dispute Resolution -foorumi löytyy osoitteesta http://ec.europa.eu/odr
Komission ylläpitämä palvelu toimii siis asiointipisteenä, jonka
kautta esimerkiksi suomalainen kuluttaja voi tehdä valituksen toisessa
EU-maassa sijaitsevalle vaihtoehtoiselle riidanratkaisuelimelle.
Kuluttajan ei enää tarvitse selvittää, mikä riidanratkaisuelin olisi
toimivaltainen käsittelemään asian ja hän voi tehdä valituksen omalla
äidinkielellään.
Kaikkien
palvelujaan ja tuotteitaan verkossa kuluttajille tarjoavien EU-alueella
toimivien yritysten tulee linkittää ODR-forumin osoite sivuilleen nyt
foorumin avaamisen jälkeen. Tämä määräys sisältyy 9. tammikuuta voimaan
tulleeseen kuluttajariitojen verkkovälitteisestä riidanratkaisusta
annettuun EU-asetukseen.
Lisätietoa