Euroopan turvapaikka-asioiden tukivirastolta (EASO) EU:n turvapaikkatilannetta koskeva vuosikertomus

8.7.2015 | Oikeusuutiset

Kertomuksen tavoitteena on antaa kattava kuva turvapaikkatilanteesta EU+ -maissa (EU:n jäsenvaltiot sekä Norja ja Sveitsi). Vuonna 2014 EU+-maissa jätettiin yli 660000:ta kansainvälistä suojelua koskevaa hakemusta

Eniten turvapaikkaa hakivat Syyrian, Länsi-Balkanin maiden ja Eritrean kansalaiset. Tärkeimmät vastaanottavat maat olivat Saksa, Ruotsi, Italia, Ranska ja Unkari. Vuoden 2014 lopussa yli 500 000 ihmistä odotti päätöstä turvapaikkahakemuksesta EU+-maissa. Käsiteltävinä olevien hakemusten määrä kasvoi 37 prosenttia vuodesta 2013.

Vuosikertomuksen   tavoitteena  on   antaa   kattava   kuva turvapaikkatilanteesta  EU+
-maissa  (EU:n  jäsenvaltiot  sekä  Norja  ja  Sveitsi)  tarkastelemalla  EU:ssa  tehtyjä kansainvälistä  suojelua  koskevia  pyyntöjä,  analysoimalla  hakemus-  ja  päätös-tietoja  sekä  keskittymällä  tiettyihin merkittäviin alkuperämaihin, joista kansainvälistä suojelua hakevat tulevat.