Ihmisoikeusliitto: Euroopan unionin perusoikeusviraston (FRA) vuosiraportti julkaistu

30.6.2015 | Oikeusuutiset

Euroopan unionin perusoikeusvirasto FRA:n vuosiraportti peräänkuuluttaa laillisten maahantulokeinojen lisäämistä kansainvälisen suojelun tarpeessa oleville ihmisille

FRA:n mukaan Välimereltä pelastettujen tai pidätettyjen määrä on nelinkertaistunut samalla kun siirtolaisten kohtelu joidenkin jäsenmaiden rajoilla on muuttunut huonommaksi.

Raportissaan perusoikeusvirasto nostaa esille myös etnisten vähemmistöjen kohtaaman syrjinnän Euroopassa. Syrjintä näkyy niin työllistymisessä, koulutuksessa kuin asumisessakin.

Lapsiköyhyyden ehkäiseminen otettava EU:n prioriteetiksi

Lapsiköyhyys ja lasten syrjäytyminen on vakava ongelma Euroopassa. Perusoikeusvirasto suosittelee lapsiköyhyyden ehkäisemisen ottamista erityiseksi tavoitteeksi Eurooppa 2020-strategiaan.

Naisiin kohdistuvaan väkivaltaan puututtava

FRA:n viime vuonna julkaisema laaja kyselytutkimus osoitti, että naisiin kohdistuvan väkivallan eri muodot ovat yleisiä kaikkialla EU:ssa. Keskimäärin joka kolmas nainen on kokenut fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa. Naisiin kohdistuva väkivalta on vakava ihmisoikeusongelma, jota EU-maat eivät voi sivuuttaa. Istanbulin sopimus naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä tuli voimaan vuonna 2014. Suomessa sopimus astuu voimaan 1.8.2015.

Perusoikeusviraston vuosiraportti 2014 tarjoaa vertailukelpoista tietoa perusoikeustilanteesta EU:n 28 jäsenvaltiossa, keskeisistä kehityssuunnista, lupaavista käytännöistä ja lähitulevaisuuden haasteista. Ihmisoikeusliitto toimii EU:n perusoikeusviraston yhteyskeskuksena Suomessa yhdessä Åbo Akademin Ihmisoikeusinstituutin kanssa.

Ihmisoikeusliiton tiedote

Linkki raporttiin kokonaisuudessaan Euroopan unionin perusoikeusviraston sivuilla.