Markkinaoikeus: Mercantem Oy > Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, alkoholilain vastainen menettely

4.10.2014 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Saako Matti Nykäseen viittaavilla tiedoilla markkinoida alkoholijuomaa?

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto on 17.3.2014
antamallaan päätöksellä (dnro 8307/13.08.02.01/2013) kieltänyt Mercantem
Oy:tä jatkamasta 50.000 euron sakon uhalla Fifty-Sixty-nimisen
alkoholijuoman luovuttamista Suomen markkinoille Fifty-Sixty-nimellä tai
muutoinkaan siten, että pakkauksen antama kokonaisvaikutelma luo
mielikuvan Matti Nykäsestä, ja kieltänyt käyttämästä
Fifty-Sixty-tuotteen aktiivisessa myynninedistämis-toiminnassa juoman
nykyistä ulkoasua tai sanontoja, tarinoita tai kuvia, joista syntyy
mielikuva Matti Nykäsestä.

– – –

20. Asiassa esitetty selvitys ei tue käsitystä siitä, että
Fifty-Sixty-juoman mäkihyppyaiheinen pakkaus tai muukaan markkinointi
olisi alkoholilain tavoitteet huomioon ottaen yhtään sen haitallisempaa
kuin esimerkiksi viranomaisohjeistuksen perusteella sallittu
markkinointi jääkiekkoaihetta käyttämällä. Joka tapauksessa ja toisin
kuin Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto on esittänyt,
ratkaisevaa merkitystä ei voida antaa sille, onko markkinoinnissa
viitattu urheilujoukkueeseen vai yksittäiseen urheilijaan.

21.
Kohdan 19 lopussa todetusta mahdollisesta mielikuvayhteydestä Matti
Nykäseen ei kuitenkaan ensinnäkään johdu, että Mercantem Oy:n voitaisiin
katsoa käyttävän Nykästä kieltopäätöksessä esitetyin tavoin tuotteen
keulakuvana. Toiseksi Fifty-Sixty-juoman markkinoinnissa ei ole kuvattu
alkoholin runsasta käyttöä eikä Nykäsen urheilu-uraan kuulumattomia
edesottamuksia. Näin ollen yksinomaan siitä, että jollekin Matti Nykäsen
urheilu-uran ja muut edesottamukset tuntevalle taholle syntyisi
Fifty-Sixty-juoman pakkauksen perusteella mielikuva nimenomaan Matti
Nykäsestä, ei seuraa, että Mercantem Oy:n markkinointi olisi Sosiaali-
ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston esittämistä syistä hyvän tavan
vastaista tai sopimatonta.

Johtopäätös

22. Kun Sosiaali- ja
terveysalan lupa- ja valvontaviraston hakemuksen kohteena olevassa
kieltopäätöksessä ei ole esitetty tai edes viraston markkinaoikeudessa
esittämän johdosta päätöksestä ei voida katsoa ilmenneen sellaisia
perusteita, joilla Fifty-Sixty-juoman luovuttaminen Suomen markkinoille
tai sen muukaan markkinointi voitaisiin kieltää, kieltopäätös on
kumottava.

Tilaa
Ilmoita
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments