KHO pyytää EUT:sta ennakkoratkaisua TV-mainostamisen tulkinnasta
2.7.2014 | OikeusuutisetKHO:2014:116
Televisiotoiminta – Katkotunnus – Jaettu kuvatila – Mainos – Mainosaika – Sponsoritunnus – Mustat sekunnit – Ennakkoratkaisupyyntö unionin tuomioistuimelle
Viestintävirasto oli päätöksellään antanut yhtiölle televisio- ja
radiotoiminnasta annetun lain (744/1998) mukaisen huomautuksen ja
velvoittanut yhtiötä jatkossa korjaamaan laiminlyöntinsä siitä syystä,
että yhtiön mainosten välissä esittämät katkotunnukset eivät olleet
lainmukaisia ja että yhtiö oli ylittänyt laissa säädetyn mainosajan
enimmäiskeston.
Viestintävirasto oli päätöksessään
katsonut, että yhtiön käyttämät menupohjat, joissa esitellään tulevia
ohjelmia, eivät ole katkotunnuksia, koska niitä ei käytetty
katkotunnusten paikalla vaan jaetussa kuvatilassa ohjelman lopputekstien
aikana. Katsoessaan yhtiön ylittäneen laissa säädetyn mainosajan
enimmäiskeston Viestintävirasto oli lukenut mukaan mainosaikaan
kuuluviksi muun kuin sponsoroidun ohjelman esittämisen yhteydessä
esitetyt sponsoriyhtiön tuotteen logoa kuvaavat sponsoritunnukset sekä
mainosspottien väliset ja mainoskatkoa seuraavat “mustat sekunnit”.
“Mustilla sekunneilla” tarkoitetaan ohjelmien, mainoskatkojen ja
yksittäisten televisiomainosten välissä olevia mustia kuvia, joiden
tarkoituksena on erottaa mainitut eri sisällöt toisistaan.
Korkein
hallinto-oikeus päätti esittää unionin tuomioistuimelle seuraavan SEUT
267 artiklassa tarkoitetun ennakkoratkaisupyynnön:
- Onko
audiovisuaalisia mediapalveluja koskevan direktiivin 2010/13/EU 19
artiklan 1 kohtaa tulkittava pääasiassa kyseessä olevien kaltaisissa
olosuhteissa siten, että se on esteenä kansallisen lainsäädännön
tulkinnalle, jonka mukaan kuvatilan jakamista ei pidetä audiovisuaalista
ohjelmaa televisiomainoksista erottavana katkotunnuksena, mikäli osa
kuvatilasta on varattu ohjelman lopputeksteihin ja osa kuvatilasta
yhtiön kanavan tulevien ohjelmien esittelyyn menupohjalla eikä jaettuun
kuvatilaan sisälly tai sen jälkeen esitetä nimenomaista mainosjakson
alkamista merkitsevää ääni- tai kuvatunnusta? - Kun
huomioon otetaan direktiivin 2010/13/EU vähimmäissääntelyluonne, onko
direktiivin 23 artiklan 2 kohtaa tulkittava pääasiassa kyseessä olevien
kaltaisissa olosuhteissa siten, että se on esteenä sille, että muiden
kuin sponsoroitujen ohjelmien yhteydessä esitettyjä sponsoritunnuksia
pidetään direktiivin 23 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuina
“mainospaloina”, jotka on luettava osaksi mainosajan enimmäiskestoa? - Kun huomioon otetaan direktiivin 2010/13/EU vähimmäissääntelyluonne,
onko direktiivin 23 artiklan 1 kohdan mukaista”mainospalojen” käsitettä
suhteessa mainosajan enimmäiskestoa kuvaavaan ilmaisuun “osuus yhtä
tasatuntien välistä tuntia kohti ei saa olla yli 20 prosenttia”
tulkittava pääasiassa kyseessä olevien kaltaisissa olosuhteissa siten,
että se on esteenä sille, että eri mainosten välissä ja mainoskatkon
lopuksi tulevat “mustat sekunnit” luetaan osaksi mainosaikaa?