Euroopan komissio: Edistystä EU:n kuluttajien kannalta: kysymyksiä ja vastauksia vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta (ADR) ja verkkovälitteisestä vaihtoehtoisesta riidanratkaisusta (ODR)

12.3.2013 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Vaihtoehtoisella riidanratkaisulla (ADR) autetaan kuluttajia ratkaisemaan riitoja elinkeinonharjoittajien kanssa, kun heillä on ongelmia ostamansa tuotteen tai palvelun kanssa.

ADR-elimet ovat tuomioistuimen ulkopuolisia elimiä.
Niissä on mukana puolueeton osapuoli (esim. sovittelija, välittäjä,
välimies, oikeusasiamies, valituslautakunta), joka ehdottaa ratkaisua
tai määrää ratkaisun tai saattaa osapuolet yhteen helpottaakseen
sopuratkaisun löytämistä.


Jotkin näistä
elimistä toimivat kokonaan verkossa, ja niitä kutsutaan
verkkovälitteisiksi vaihtoehtoisiksi riidanratkaisuelimiksi
(ORD-elimet).
Näin voidaan auttaa
ratkaisemaan verkko-ostoihin liittyviä riitoja, kun kuluttaja ja
elinkeinonharjoittaja sijaitsevat kaukana toisistaan.


ADR ja ODR ovat edullisia, yksinkertaisia ja nopeita menettelyjä,
minkä vuoksi niistä on etua sekä kuluttajille että
elinkeinonharjoittajille, jotka voivat välttää tuomioistuinmenettelyt ja
niihin liittyvät kustannukset.

Ne eivät ole elinkeinonharjoittajan sisäisiä kuluttajavalituspalveluita.

Lisätietoa

Tilaa
Ilmoita
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments