28.8.2024

Asianajajien pitämillä oikeuskasvatustunneilla saa tietoa oikeusjärjestelmästä ja asianajajan työstä

Oikeuskasvatustunnit ovat toivottuja ja ilmeisen tarpeellisia asianajajien kouluissa pitämiä oppitunteja. Paikalliset asianajajat pitävät oppitunnit vapaaehtoistyönä, ja ne ovat kouluille maksuttomia. Oikeuskasvatustunnit on suunnattu pääsääntöisesti yläkoululaisille ja lukiolaisille, mutta oikeuskasvatustunteja on pidetty myös alakoululaisille.

Oikeuskasvatustunneilla asianajaja kertoo perusasiat suomalaisesta oikeusjärjestelmästä ja asianajajan työstä.

Yläkoululaisille suunnatuilla tunneilla keskustellaan erityisesti rikosoikeudellisesta vastuusta, nettikäyttäytymisestä sekä näihin liittyvän moitittavan menettelyn seuraamuksista. Asiallinen nettikäyttäytyminen on ajankohtainen aihe useassa koulussa ja asia koskettaa yhä nuorempia ja nuorempia koululaisia.

Lukiolaisten osalta oppitunnilla pyritään käsittelemään aiheita, jotka ovat lukiolaisen elämässä ajankohtaisia. Tunnilla käydään läpi erilaisia sopimuksia sekä ostosten tekemistä kivijalkakaupasta ja nettikaupasta. Lisäksi asianajaja antaa vinkkejä työsopimuksen tekoon ja kertoo mitä työsopimuksessa olisi aina hyvä sopia.

Asianajajana voit vaikuttaa nuoriin

Olen pitänyt oikeuskasvatustunteja useissa kouluissa. Oppilaiden ja opettajien vastaanotto oppitunneille on ollut erinomainen. Asianajajana olen kokenut olevani odotettu ja tervetullut henkilö, joka tuo erilaista näkökulmaa opetukseen. Kokemukseni mukaan oppilaat ovat olleet fiksuja ja esittäneet hyvin seikkaperäisiä kysymyksiä, esimerkiksi voiko vankilassa äänestää tai mitä oikeudenkäynnin aikana tapahtuu. Myös eri juristiammatit ovat kiinnostaneet oppilaita.

Asianajajalle oikeuskasvatustuntien pitäminen on hyvä mahdollisuus tehdä tarpeelliseksi koettua vapaaehtoistyötä. Asianajajana voin oikeuskasvatustuntien myötä kokea pyrkineeni vaikuttamaan positiivisesti nuoriin ja heidän käyttäytymiseensä. Viesti voi upota kuulijakuntaan tehokkaammin, kun kertojana on koulun ulkopuolelta tuleva henkilö, jolla työnsä vuoksi on käytännön tietoa tilanteiden käsittelystä ja aiheutuvista seuraamuksista.

Miten voin saada koululleni oikeuskasvatustunnin?

Oikeuskasvatustunnin järjestämistä voi pyytää lähettämällä viestin osoitteeseen viestinta@asianajajaliitto.fi. Asianajajaliitto välittää pyynnön oikealle paikallisosastolle, mistä selvitetään, kuka asianajaja olisi käytettävissä tunnin pitämiseen ja ollaan lähettäjään yhteydessä asiasta.

Opettajien on hyvä ilmoittaa asianajajalle, mikäli koululla tai oppilailla on erityisiä toiveita oppitunnin sisällön suhteen. Asianajaja voi ottaa nämä toiveet huomioon suunnitellessaan pidettävää oppituntia.

Hyvää alkanutta kouluvuotta niin oppilaille, opettajille kuin oikeuskasvatustuntien pitäjillekin!

Kirjoittaja

Katja Halonen