EOA havaitsi vakavia puutteita sijaishuollossa olevan lapsen laitokseen palauttamista koskevissa säännöksissä
10.1.2025 | OikeusuutisetKantelija arvosteli hätäkeskuksen menettelyä, kun se ei välittänyt poliisille varmaa näköhavaintoa hänen lapsestaan, joka oli luvatta poistunut lastensuojelulaitoksesta. Kantelijan mukaan sosiaaliviranomaiset olivat tehneet hänen lapsestaan virka-apupyynnön poliisille, ja poliisi oli myös etsintäkuuluttanut lapsen. Kantelijan mukaan hän oli lisäksi tehnyt lapsestaan katoamisilmoituksen. Äidin mukaan lapsi oli puhelimitse ajoittain ilmoitellut itsestään, mutta hän ei ollut suostunut omaehtoisesti palaamaan lastensuojelulaitokseen. Kantelija katsoi viranomaisten laiminlyöneen tehtäviään lapsen kiinni saamiseksi. Kantelijan mukaan lapsen etu ei voi olla se, että viranomaiset keskenään pallottelevat vastuuta lastensuojelulaitoksesta luvatta poistuneen lapsen etsimisessä/löytymisessä.
Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen:
– – –
Olen kohdassa 4.1 pitänyt selvänä, että lapsen huostaanottoa ja siihen liittyvää sijaishuoltoa koskeva lapsen edun mukainen päätös, jossa on määrätty sijaishuoltopaikka ja joka voi olla korkeimman hallinto-oikeuden tekemä, tulee voida panna täytäntöön. Olen kuitenkin todennut, että voimassa oleva lainsäädäntö on tältä osin puutteellinen. Täytäntöönpanosta ja siihen liittyvistä toimivaltuuksista tulisi olla laissa nimenomaisesti ja täsmällisesti säädetty.
Kohdassa 4.4 olen pitänyt hyvin epätyydyttävänä erityisesti sitä, että poliisin kiinniotto-oikeus lapsen palauttamiseksi lastensuojelulaitokseen on sidottu etsintäkuulutukseen, jolla ei sinänsä pitäisi olla oikeusvaikutuksia tässä yhteydessä. Esimerkiksi tilanteessa, jossa lapsen olinpaikka on tiedossa, eikä etsintäkuulutusta siis tarvita, poliisilla ei ole kiinniotto-oikeutta. Tällöin poliisi voi antaa virka-apua vain, jos sosiaalitointa estetään suorittamasta virkatehtäväänsä. Tämän toteaminen puolestaan edellyttää sosiaalitoimen edustajan läsnäoloa paikalla, missä lapsi tavoitetaan. Sitä puolestaan on käytännössä vaikea toteuttaa tilanteessa, jossa lapsi pyrkii pakoilemalla välttämään palauttamisensa lastensuojelulaitokseen.
Pidän voimassa olevaa lainsäädäntöä tältä osin vakavasti puutteellisena. Kiinniotto-oikeudesta lapsen palauttamiseksi takaisin lastensuojelulaitokseen tulisi säätää nimenomaisesti ja täsmällisesti laissa. Käsitykseni mukaan kiinniotto-oikeuden tulisi olla poliisilla.
Eduskunnan oikeusasiamiehestä annetun lain 11 §:ään viitaten esitän sosiaali- ja terveysministeriölle ja sisäministeriölle, että ne ryhtyisivät yhteistyössä toimenpiteisiin lainsäädännön täydentämiseksi näiltä osin. Samassa yhteydessä olisi syytä tarkastella laajemminkin niitä lainsäädännön muutostarpeita, joilla voidaan turvata lapsen huostaanottoa ja siihen liittyvää sijaishuoltoa koskevan päätöksen täytäntöönpano ja lastensuojelulaitoksesta luvatta poissa olevan lapsen palauttaminen laitokseen.
Samalla pyydän sosiaali- ja terveysministeriötä saattamaan tämän päätökseni kaikkien hyvinvointialueiden lastensuojeluviranomaisten tietoon. Pyydän sosiaali- ja terveysministeriötä ja sisäministeriötä ilmoittamaan minulle 30.6.2025 mennessä, mihin toimenpiteisiin ne ovat ryhtyneet esitykseni johdosta.