Lausunto julkisten hankintojen yleisten sopimusehtojen päivittämisestä
17.12.2024 | LausunnotValtiovarainministeriölle
Dnro L2024-66
Lausuntopyyntönne: VN/31569/2024, 11.11.2024
JULKISTEN HANKINTOJEN YLEISTEN SOPIMUSEHTOJEN PÄIVITTÄMINEN
Suomen Asianajajaliitto (jäljempänä ”Asianajajaliitto”) kiittää mahdollisuudesta lausua julkisten hankintojen yleisten sopimusehtojen päivittämisestä.
Yhtenä Asianajajaliiton sääntömääräisenä tehtävänä on seurata oikeuskehitystä maassa ja lausuntoja antamalla sekä aloitteita tekemällä tarjota kokemuksensa yhteiskunnan käytettäväksi. Asianajajaliiton oikeuspoliittisen työn lähtökohta on oikeusvaltion turvaaminen. Lausunnoissaan Asianajajaliitto pyrkii painottamaan oikeusvaltioperiaatteen toteutumiseen, oikeusturvaan sekä oikeuden saavutettavuuteen, perus ja ihmisoikeuksien sekä asianajajakunnan itsenäisyyden ja riippumattomuuden turvaamiseen liittyviä näkökulmia. Pyydettynä lausuntona Asianajajaliitto esittää seuraavaa.
Asianajajaliitto kiinnittää huomiota siihen, että sekä tavaroita että palveluita koskeva sopimuskohta Kielletyt kilpailunrajoitukset pitää sisällään kaksi ongelmallista elementtiä:
1. Sopimuskohtaluonnoksen ei ainakaan sanamuotonsa mukaan näytä soveltuvan tilanteeseen, jossa osakkaat ovat perustaneet ei-toiminnallisesti itsenäisen yhteisyrityksen (nk. cartel vehicle), jonka osakkaat tuomitaan, mutta sopimuskumppaniyhteisyritystä itseään ei tuomita kilpailulain 5 §:ssä tarkoitettuun kilpailunrajoitukseen.
Asianajajaliitto katsoo, että tästä syystä kyseisen sopimusehdon alkua tulisi selventää seuraavalla lisäyksellä: Mikäli palveluntuottaja/toimittajan tai sen omistajan todetaan lainvoimaisella päätöksellä syyllistyneen hankintasopimuksen johtaneen tarjouskilpailun aikana tai sopimushetkellä kiellettyyn kilpailunrajoituksen […].
2. Sopimuskohtaluonnoksen toisen momentin mukaan: ”Mikäli palveluntuottaja/toimittaja vapautetaan kokonaan kilpailunrajoituksesta määrätystä seuraamusmaksusta kilpailulainsäädännön perusteella, palveluntuottaja/toimittaja vapautuu tämän luvun mukaisen sopimussakon maksamisesta.” Tämä kohta on Asianajajaliiton näkemyksen mukaan valtiontukioikeudellisesti ongelmallinen. Asianajajaliitto katsoo, että julkisen sektorin toimija saattaa syyllistyä kielletyn valtiontuen myöntämiseen luopuessaan sopimussakosta, joka voi olla huomattava. Valtiontukioikeuden vastaiseen menettelyyn ryhtynyt virkamies saattaa syyllistyä myös virkavirheeseen laiminlyödessään suoraan sovellettavan EU-oikeudellisen notifiointivelvoitteen. Asianajajaliitto ymmärtää sinänsä kyseisen sopimusluonnoskohdan tarkoituksen: lisätä yritysten kannustimia tehdä nk. leniency-ilmoitus Euroopan komissiolle, Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tai muulle kilpailuviranomaiselle. Asianajajaliitto katsoo kuitenkin, että Leniency-järjestelmä on kuitenkin jo nykymuodossaan toimiva eikä se vaadi toimiakseen julkista rahoitusta.
Asianajajaliitto katsoo, että valtiontukioikeudellisesti kyseenalainen sopimuskohta tulisi poistaa.
Helsingissä 17. päivänä joulukuuta 2024
SUOMEN ASIANAJAJALIITTO
Niko Jakobsson
Pääsihteeri
LAATI
Asianajaja Ilkka Aalto-Setälä, Helsinki
Asianajaja Ilkka Aalto-Setälä, Helsinki
Suomen Asianajajaliiton lausunnot valmistellaan oikeudellisissa asiantuntijaryhmissä, joiden toiminnassa on mukana noin 120 asianajajaa. Tämä lausunto on valmistelt kilpailuoikeuden asiantuntijaryhmässä.