EUT: Matkapuhelimeen kohdistettava laite-etsintä edellyttää joko tuomioistuimen tai riippumattoman hallintoelimen etukäteen poliisille antamaa lupaa
4.10.2024 | OikeusuutisetUnionin tuomioistuimen tuomio 4.10.2024 asiassa C-548/21 | Bezirkshauptmannschaft Landeck (Yritys saada pääsy matkapuhelimelle tallennettuihin tietoihin)
Poliisin oikeus saada pääsy matkapuhelimen sisältämiin tietoihin ei välttämättä rajoitu vakavan rikollisuuden torjuntaan
Se edellyttää kuitenkin tuomioistuimen tai riippumattoman hallintoelimen etukäteen myöntämää lupaa ja sen on oltava oikeasuhteinen
Poliisin oikeus saada rikostutkinnan yhteydessä pääsy matkapuhelimeen tallennettuihin henkilötietoihin voi johtaa vakavaan tai jopa erityisen vakavaan puuttumiseen rekisteröidyn perusoikeuksiin. Se ei kuitenkaan välttämättä rajoitu vakavan rikollisuuden torjuntaan. Kansallisen lainsäätäjän on määriteltävä seikat, jotka tällaisen pääsyn osalta on otettava huomioon, kuten kyseessä olevien rikosten luonne tai niiden ryhmät. Sen varmistamiseksi, että kussakin konkreettisessa tapauksessa noudatetaan suhteellisuusperiaatetta, minkä tutkiminen merkitsee kaikkien käsiteltävässä asiassa merkityksellisten seikkojen punnintaa, tämän pääsyn on asianmukaisesti perusteltua kiireellistä tapausta lukuun ottamatta edellytettävä myös tuomioistuimen tai riippumaton hallintoelimen etukäteen myöntämää lupaa. Rekisteröidylle on ilmoitettava luvan myöntämisen syyt heti, kun tämän tiedon ilmoittaminen ei voi enää vaarantaa tutkimuksia.
Itävallan poliisi takavarikoi paketin vastaanottajan matkapuhelimen, todettuaan huumausainevalvonnan yhteydessä, että paketti sisälsi 85 grammaa kannabista. Tämän jälkeen poliisi yritti turhaan avata matkapuhelimen lukitusta saadakseen pääsyn sen sisältämiin tietoihin. Poliisilla ei ollut syyttäjäviranomaisen tai tuomioistuimen lupaa, se ei dokumentoinut näitä avaamisyrityksiä eikä se ilmoittanut niistä asianomaiselle henkilölle. Asianomainen henkilö riitautti matkapuhelimensa takavarikoinnin Itävallan tuomioistuimessa. Hän sai tiedon yrityksistä avata matkapuhelimen lukitus vasta tämän menettelyn yhteydessä. Itävallan tuomioistuin tiedustelee unionin tuomioistuimelta, onko Itävallan lainsäädäntö, jossa sen mukaan sallitaan se, että poliisi menettelee näin, yhteensopiva unionin oikeuden kanssa. Se huomauttaa, että rikkomisesta, josta asianomaista henkilöä moititaan, voidaan määrätä enintään vuoden vankeusrangaistus, joten kyse on vähäisestä rikoksesta. Unionin tuomioistuin täsmentää aluksi, että – toisin kuin eräät hallitukset ovat väittäneet – merkityksellistä unionin säännöstöä ei sovelleta vain silloin, kun matkapuhelimen sisältämiin tietoihin onnistutaan saamaan pääsy, vaan myös yritykseen saada pääsy niihin.
Se toteaa tämän jälkeen, että pääsystä kaikkiin matkapuhelimen sisältämiin tietoihin voi seurata vakava tai jopa erityisen vakava puuttuminen rekisteröidyn perusoikeuksiin. Nämä tiedot, jotka voivat sisältää viestejä, valokuvia ja internetin selailuhistorian, voivat tarvittaessa mahdollistaa hyvin tarkkojen päätelmien tekemisen kyseisen henkilön yksityiselämästä. Lisäksi niihin voi sisältyä erityisen arkaluontoisia tietoja. Tutkinnan kohteena olevan rikkomisen vakavuus on yksi keskeisistä tekijöistä silloin, kun tutkitaan, onko tällainen vakava puuttuminen oikeasuhteista. Jos kuitenkin katsottaisiin, että matkapuhelimen sisältämien tietojen saantia voidaan perustella ainoastaan vakavan rikollisuuden torjunnalla, tällä rajoitettaisiin epäasianmukaisesti toimivaltaisten viranomaisten tutkintavaltuuksia. Tämä lisäisi riskiä rikosten rankaisemattomuudesta yleisesti ja siten vaaraa vapauteen, turvallisuuteen ja oikeuteen perustuvan alueen luomiselle unionissa. Tällaisesta puuttumisesta yksityiselämään ja henkilötietojen suojaan on säädettävä lailla, mikä merkitsee sitä, että kansallisen lainsäätäjän on määriteltävä riittävän täsmällisesti seikat, jotka on otettava huomioon, erityisesti kyseisten rikosten luonne tai niiden ryhmät.
Tällaisen pääsyn tietoihin on edellytettävä lisäksi joko tuomioistuimen tai riippumattoman hallintoelimen suorittamaa etukäteisvalvontaa asianmukaisesti perusteltua kiireellistä tapausta lukuun ottamatta. Tässä valvonnassa on varmistettava oikeudenmukainen tasapaino yhtäältä rikollisuuden torjunnan yhteydessä suoritettavan tutkinnan tarpeisiin liittyvien oikeutettujen intressien ja toisaalta yksityiselämän kunnioittamista ja henkilötietojen suojaa koskevien perusoikeuksien välillä. Lopuksi rekisteröidylle on ilmoitettava syyt, joihin lupa saada pääsy hänen tietoihinsa perustuu heti, kun tämän tiedon ilmoittaminen ei voi enää vaarantaa näitä tutkimuksia.
Suomalaisittain tuomio tarkoittaa sitä, että tällä hetkellä toimivaltaisista pidättämiseen oikeutetuista virkamiehistä vain syyttäjät voivat päättää matkapuhelimeen ja muun henkilökohtaista dataa sisältävän laitteen sisällön etsinnästä (laite-etsintä, pakkokeinolaki 8 luku 29 pykälä). Poliisin päättämänä tällaisesta laite-etsinnästä löytyneet todisteet kuuluvat oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 25 pykälän tarkoittamiin laittomasti hankittuihin todisteisiin. Sellaisten hyödyntäminen edellyttää punnitaa, mutta ei sellaisenaan ole kiellettyä.
Ks. myös Prosessioikeusblogi https://www.prosessioikeus.fi/unionin-tuomioistuin-matkapuhelimeen-kohdistettava-laite-etsinta-edellyttaa-tuomioistuimen-tai-riippumattoman-hallintoviranomaisen-poliisille-etukateen-antamaa-lupaa/