Asianajajat tarjoavat maksutonta oikeusneuvontaa ympäri Suomen

3.10.2024 | Tiedotteet

Asianajajien vapaaehtoistyönä useilla paikkakunnilla järjestämissä päivystyksissä saa maksutonta neuvontaa kaikissa oikeudellisissa asioissa. Asianajaja kertoo luottamuksellisessa keskustelussa, onko asiassa tarpeen hakea oikeudellista asiantuntija-apua ja ohjaa tarvittaessa asiaan perehtyneen asianajajan tai oikean viranomaisen puoleen.

Asianajajaliiton maksuttomassa asianajajapäivystyksessä kävi viime vuonna noin 640 henkilöä. Lähes kaksi kolmesta neuvoa hakeneista oli työikäisiä ja heistä 67 prosenttia naisia.

Ylivoimaisesti suurin osa eli 42 prosenttia päivystyksessä käyneistä haki neuvoa perintö- tai testamenttiasioissa. Näiden lisäksi asianajajat neuvoivat eniten avio- tai avoliittoon, asunto-osakeyhtiöihin ja rikoksiin liittyvissä kysymyksissä.

Yli kolmannes sai vastauksen ongelmaansa jo päivystystilanteessa ja noin puolet kävijöistä ohjattiin saamaan lisäneuvoja asianajajalta tai muulta oikeudellisten palvelujen tarjoajalta. Tiedot käyvät ilmi vuoden 2023 päivystystilastoista.

Asianajajaliiton paikallisosastot järjestävät maksutonta oikeudellista neuvontaa tänä syksynä seuraavilla paikkakunnilla: Espoo, Helsinki, Jyväskylä, Kajaani, Lahti, Mäntsälä, Oulu, Pori, Rauma, Tampere, Turku ja Vantaa.

Yleisten asianajajapäivystysten lisäksi Asianajajaliitto on muutaman vuoden ajan järjestänyt lhbtiq+-ihmisille suunnattuja asianajajapäivystyksiä osana Helsinki Pride -kumppanuutta. Seuraava päivystys on Helsingissä 6.11.

Lue lisää: https://asianajajaliitto.fi/paivystyskalenteri/

Lisätietoja:

Johanna Kainulainen, viestintäasiantuntija, Suomen Asianajajaliitto, puh. 040 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi

Suomessa on noin 2 300 asianajajaa, ja he kaikki kuuluvat Suomen Asianajajaliittoon. Asianajajaliiton tehtävänä on säännellä ja valvoa asianajotoimintaa riippumattomana julkisoikeudellisena toimijana. Asianajajaliitto edistää asianajopalveluiden laatua, kouluttaa ja tukee asianajajia sekä osallistuu aktiivisesti lainsäädännön kehittämiseen.