Lausunto Verohallinnon ohjeeksi Kuolinpesän omaisuuden luovutuksen verotus

Dnro L2024-40

Lausuntopyyntönne: VH/3516/00.01.00/2024, 14.6.2024
LAUSUNTO VEROHALLINNON OHJEEKSI KUOLINPESÄN OMAISUUDEN LUOVUTUKSEN VEROTUS

Suomen Asianajajaliitto (jäljempänä “Asianajajaliitto”) kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta Verohallinnon ohjeeksi Kuolinpesän omaisuuden luovutuksen verotus. Lausuntonaan Asianajajaliitto esittää seuraavaa.

Johdanto

Asianajajaliiton oikeuspoliittisen työn lähtökohtana on oikeusvaltion turvaaminen. Lausunnoissaan Asianajajaliitto pyrkii näin ollen painottamaan oikeusvaltioperiaatteen toteutumiseen ja oikeusturvaan liittyviä näkökulmia.

Verotuksen alalla oikeusvaltioperiaate ilmenee erityisesti oikeusvarmuuden ja ennakoitavuuden vaatimuksina. Oikeusvaltioperiaatteen ilmentymänä voidaan pitää myös perustuslain 81 §:n 1 momenttia, jonka mukaan valtion verosta säädetään lailla.

Verotuksen oikeusvarmuus ja ennakoitavuus

Verohallinnon ohjeluonnoksessa käsitellään kuolinpesille omaisuuden luovutuksista syntyviä voittoja ja tappioita perustilanteissa sekä selvitetään muun muassa kuolinpesän jäämistöön kuuluvan asunnon luovutukseen liittyviä ongelmakohtia. Ohjeluonnoksessa käsitellään edelleen myös lesken luovuttaman omaisuuden luovutusvoittoverokysymyksiä.

Kuolinpesän omaisuuden luovutuksen verotusta hoidetaan laajasti yksityishenkilöiden toimesta. Verovelvolliselle on tärkeää voida kattavasti ennakoida ja arvioida Verohallinnon ohjeiden ja julkaistun oikeuskäytännön vaikutuksia omaan toimintaansa. Edelleen Verohallinnon ohjeen selkeys on verovelvolliselle erittäin tärkeää. Asianajajaliitto katsoo, että Verohallinnon ohjeluonnoksen tavoitteena on tuoda laajemmin selkeyttä ja ennustettavuutta kuolinpesän omaisuuden luovutusten perustilanteiden verokysymyksiin. Asianajajaliiton näkemyksen mukaan Verohallinon ohjeluonnoksessa esitetty palvelee tätä tarkoitusta varsin hyvin.

Yleistä ohjeeseen tehdyistä päivityksistä

Ohjeluonnos on päivitetty versio Verohallinnon aikaisemmasta ohjeesta Kuolinpesien luovutusvoitot ja -tappiot verotuksessa. Ohjeluonnos sisältääkin lukuisia samanlaisia esimerkkejä, laskelmia ja tulkintoja kuin aikaisempi ohje. Ohjeluonnoksen rakennetta ja kappaleiden otsikointia on kuitenkin uudistettu ja samalla selkiytetty. Ohjeluonnos on helppolukuinen ja jäsennelty.

Ohjeluonnos sisältää selkeät perustason esimerkit erilaisiin kuolinpesien omaisuuden luovutusten verokysymyksiin. Ohjeluonnos huomioi verokysymykset sekä silloin, kun luovutus on tapahtunut ennen ositusta ja perinnönjakoa, että silloin, kun luovutus tapahtuu vasta osituksen ja perinnönjaon jälkeen. Ohjeluonnoksessa on myös otettu huomioon sekä kuolinpesän että lesken verokysymykset. Edelleen ohjeluonnokseen on lisätty muun muassa omat kappaleet toteuttamattoman tasinko-oikeuden ja ulkomaisen kuolinpesän luovuttaman omaisuuden verotuksen osalta. Näiltä osin aikaisempaa ohjeistusta on löytynyt muista Verohallinnon ohjeista, ja nyt kappaleet on lisätty myös tähän Verohallinnon kuolinpesän omaisuuden luovutuksen verotuksesta annettuun ohjeluonnokseen.

Ohjeluonnos sisältää myös lukuisia laskelmia perustilanteita varten ja ohjeluonnoksessa olevat viittaukset muuhun Verohallinnon ohjeeseen ja oikeuskäytäntöön mahdollistavat lukijalle myös laajemman tiedonsaannin. Ohjeluonnos on hyvä yleiskatsaus kuolinpesän ja lesken verokysymyksistä omaisuuden luovutustilanteissa. Ohjeluonnos on myös arvokas siksi, että se auttaa lukijaa nopeasti löytämään vastauksen kuolinpesän omaisuuden luovutuksen verokysymykseen.

Ohjeluonnos sisältää joitakin lakiviittauksia sekä viittauksia korkeimman hallinto-oikeuden päätöksiin. Ohjeluonnos ei kuitenkaan suurelta osin perusta ohjeistustaan lakiviittauksiin. Asianajajaliitto korostaa selkeän ohjeistuksen tarpeellisuutta ja sitä, että verosta säädetään lailla. Tämän takia Asianajajaliitto pyytää Verohallintoa lisäämään ohjeluonnokseen kaikki ne lakiviittaukset ja oikeustapaukset, joihin ohjeet perustuvat. Näin lukija käsittää, miltä osin ohjeistus perustuu suoraan lainsäädäntöön ja oikeuskäytäntöön, ja toisaalta miltä osin Verohallinnon tulkintaan ja omaan ohjeistukseen asian osalta.

Helsingissä 14. päivänä elokuuta 2024

SUOMEN ASIANAJAJALIITTO

Niko Jakobsson
Pääsihteeri

LAATIJA
Asianajaja Sami Tuominen, Helsinki

Suomen Asianajajaliiton lausunnot valmistellaan oikeudellisissa asiantuntijaryhmissä, joiden toiminnassa on mukana noin 120 asianajajaa. Tämä lausunto on valmisteltu vero-oikeuden asiantuntijaryhmässä.