Image for Advokaatti: Professori Matti Tolvasen uusi ura asianajotoimistossa

Advokaatti: Professori Matti Tolvasen uusi ura asianajotoimistossa

15.5.2024 | Tiedotteet

Matti Tolvanen on yksi lainatuimmista juridiikan kommentaattoreista suomalaismediassa. Hän eläköityi Itä-Suomen yliopiston rikos- ja prosessioikeuden professorin tehtävästä vuodenvaihteessa, mutta uusi työ odotti asianajotoimistossa.

– Avustan toimiston muita juristeja jutuissa, joissa tarvitaan erityisosaamistani. Tällaisia ovat muun muassa verotukseen, hallintolain käyttöön ja tiettyihin rikostyyppeihin, kuten talousrikoksiin, liittyvät asiat. Tavanomaisia rikosjuttuja en hoida, Tolvanen sanoo.

Katso videohaastattelusta, mikä oli Tolvasen käännekohta urallaan.

Asianajajapäivystyksestä maksutonta apua oikeuspulmiin

Asianajajien vapaaehtoistyönä useilla paikkakunnilla järjestämässä maksuttomassa asianajajapäivystyksessä neuvotaan kaikissa oikeudellisissa asioissa. Päivystyksellä on pitkät perinteet: säännöllistä oikeudellista neuvontaa on tarjottu yli 25 vuoden ajan.

Päivystykset ovat hyvin suosittuja. Kävijöissä on eniten naisia, noin 40-vuotiaista eläkeläisiin. Kysymykset voivat käsitellä mitä vain, mutta suuri osa liittyy perhe- ja perintöoikeuteen. Yli puolet kysymyksistä koskee perintöä ja testamenttia.

Asianajajille asianajajapäivystys on antoisaa vapaaehtoistyötä.
– Joka kerta on jälkeenpäin hyvä fiilis ja tunne, että on aidosti pystynyt auttamaan, asianajaja Pekka Kolppanen sanoo.

Linkki artikkeliin

Pohjanmaan yrittäjähenki näkyy myös asianajajien työpöydällä

Advokaatin Asianajajaliiton paikallisosastoja esittelevässä juttusarjassa on vuorossa Vaasan Asianajajayhdistys, joka kattaa maantieteellisesti Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan maakunnat. Maakuntakeskuksina toimivat Vaasa ja Seinäjoki.

Yrittäjähenki on koko Pohjanmaalla vahvaa, asianajajat Kirsi Hägglund ja Jenny Väyrynen kertovat. Kasvihuonetuotanto on yksi alueen omaleimaisista yritysmuodoista. Vaasassa on panostettu energiaklusteriin, jonka tavoitteena on kehittää kestäviä energiaratkaisuja.

Linkki artikkeliin

Lue jutut verkkolehdestä ja tilaa myös uutiskirje

Lue kaikki jutut Advokaatti.fi-verkkolehdestä. Lähetämme myös Advokaatin uutiskirjeen lehden keskeisimmistä sisällöistä noin neljä kertaa vuodessa. Sinäkin voit liittyä jakelulistallemme, niin pysyt ajan tasalla oikeusalan kiinnostavimmista ilmiöistä. Tilaa uutiskirje

Lisätietoja: Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. +358 40 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi