Ulkomailla suoritetun jatkotutkinnon tasoa suhteessa Suomessa suoritettaviin tutkintoihin oli arvioitava tutkintoon johtaneiden suoritteiden perusteella

20.12.2023 | Oikeusuutiset

KHO:2023:125 Ulkomaanopintolaki – Ulkomailla suoritettu tieteellinen jatkotutkinto – Rinnastaminen – Tutkinnon taso – Kandidat nauk -tutkinto

Opetushallitus oli rinnastanut Venäjän federaatiossa suoritetun Candidate of Chemical Sciences -tutkinnon (kandidat nauk) Suomessa jatkotutkintona suoritettavaan lisensiaatin tutkintoon.

Kun otettiin huomioon eri maiden tieteellisten jatkotutkintojärjestelmien moninaisuus, ulkomailla suoritettua tieteellistä jatkotutkintoa ei voinut rinnastaa Suomessa jatkotutkintona suoritettavaan lisensiaatin tutkintoon yksinomaan sillä perusteella, että se sijoittui lähtömaan kaksiportaisessa tieteellisten jatkotutkintojen järjestelmässä alemmalle tasolle. Sen sijaan ulkomailla suoritetun tieteellisen jatkotutkinnon tasoa suhteessa Suomessa suoritettaviin jatkotutkintoihin oli arvioitava tutkintoon johtaneiden suoritteiden perusteella.

KHO:2023:125