Lausunto Verohallinnon ohjeluonnoksesta: yhteisöjen yleinen ja rajoitettu verovelvollisuus
13.1.2021 | LausunnotSuomen Asianajajaliiton lausunto Verohallinnon ohjeluonnoksesta Yhteisön yleinen ja rajoitettu verovelvollisuus (Verohallinnon diaarinumero VH/8343/00.01.00/2020)
Suomen Asianajajaliitto (jäljempänä ”Asianajajaliitto”) esittää pyydettynä lausuntona luonnoksesta uudeksi Verohallinnon ohjeeksi: ” Yhteisön yleinen ja rajoitettu verovelvollisuus” seuraavaa:
- YLEISTÄ
Asianajajaliitto katsoo, että ohjeluonnos on selkeästi jäsennelty ja kirjoitettu. Se perustuu ulkomaisen yhteisön yleistä verovelvollisuutta koskevan lakimuutoksen hallituksen esitykseen 136/2020.
Ohjeeseen sisältyvät juoksevasti numeroidut esimerkit havainnollistavat ohjeen tekstiä. Osa esimerkeistä havainnollistavat kuitenkin tekstinkin perusteella selviä asioita ja näiden esimerkkien poisjättämistä voitaneen harkita. Jäljempänä tämän lausunnon 2.2–2.3 ja 2.5 kohdissa esille otettujen tulkintakohtien yhteyteen voisi ohjeisiin sen sijaan harkita tulkintaa helpottavien esimerkkien lisäämistä.
Ohjeen viittaukset Verohallinnon muihin ohjeisiin, ohjeen kyseisessä luvussa käsittelemää aihepiiriä koskevissa asioissa, ovat tarpeelliset ja helpottavat tiedonsaantia.
- YKSITTÄISIÄ HUOMIOITA
Asianajajaliitto viittaa seuraaviin ohjeen tekstiä koskeviin kommentteihin, jotka Verohallinto harkinnee huomioitaviksi ohjetta muokatessaan.
- Ohjeen kohdissa 5.1.1 ja 5.1.4 mainitaan pääkonttorin sijaintia arviointiperusteena tosiasiallisen johtopaikan määrittämisessä. Olisi hyvä näissä kohdin tarkentaa puhutaanko kyseisen ulkomaisen yhteisön pääkonttorista vai sen suomalaisen emoyhtiön pääkonttorista. Ilman tarkennusta tulkittaneen helposti tarkoitettavan viimeksi mainittua, mikä voi johtaa siihen että myös suomalaisen konsernin liiketaloudellisin perustein perustamat ja tehokkaasti johtamat ulkomaiset tytäryhtiöt katsotaan Suomessa yleisesti verovelvollisiksi, mikä ei liene ollut lainsäätäjän tarkoitus.
- Samasta syystä voisi kohtaan 5.2.1 Konserniyhtiöt lisätä vastaava tarkennus kuin sivun 14 viimeisessä kappaleessa sijoitusrahastojen osalta on todettu eli, että lähtökohtana on että tosiasiallista johtopaikkaa koskevia säännöksiä sovelletaan käytännössä varovaisuudella, kun kyse on suomalaisen konsernin liiketaloudellisin perustein perustetusta ja johdetusta ulkomaisesta tytäryhtiöstä.
- Kohdan 5.1.3 muodollista päätöksentekopaikkaa koskevan esityksen yhteydessä olevassa selkeässä esimerkissä on viitattu näytön tarpeellisuuteen poikettaessa yhteisön virallisen hallituksen sijaintipaikan merkityksestä, kun yhtiön tosiasiallista johtopaikkaa arvioidaan. Poikkeaminen edellyttää hyvää näyttöä, kun yhtiöoikeudellinen lähtökohta on, että hallituksen jäsenet itsenäisesti päättävät yhtiön asioista ja myös vastaavat päätöksistään.
- Kohdissa 6.1 ja 6.6 käsitellään yleisen verovelvollisuuden alkamis- ja päättymishetkeä, joka tietysti määräytyy tosiasiallisten olosuhteiden muutosten perusteella. Näissä kohdin olisi kuitenkin tärkeätä myös todeta se muualla ohjeessa ilmenevä periaate, että kyseessä pitää olla pysyväluontoinen olosuhteiden muutos ennen kuin verovelvollisen asema muuttuu verotuksessa. Yleisen verovelvollisuuden alkamisella ja päättymisellä on iso merkitys yhteisön raportointivelvollisuuden ja verostatuksen sekä seuraamusten kannalta, jolloin myös olisi suositeltavaa että muutoksen ei ilman painavaa syytä katsottaisi tapahtuneen ainakaan kesken yhteisön tilikauden.
- Kohdassa 7.2 käsitellään asuinvaltion ratkaisemista kaksoisasumistilanteissa ja todetaan lopuksi, että verosopimusmääräysten vastaiseen verotukseen johtanut kaksoisasumistilanne myös voidaan pyrkiä ratkaisemaan verovelvollisen tekemän hakemuksen johdosta käynnistettävässä verosopimusvaltioiden toimivaltaisten viranomaisten keskinäisessä sopimusmenettelyssä. Asianajajaliitto haluaa tässäkin yhteydessä esittää toivomuksen että Verohallinto parhaan kykynsä mukaisesti yrittäisi edistää kyseisten sopimusmenettelyjen nopeuttamista ja tehostamista verosopimusten tulkintaa koskevien veroriitojen ratkaisumenettelynä.
Helsingissä, 11. päivänä tammikuuta 2021
SUOMEN ASIANAJAJALIITTO
Hanna Räihä-Mäntyharju
Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja
Laatija Asianajaja Olof Rehn, Helsinki
Suomen Asianajajaliiton lausunnot valmistellaan oikeudellisissa asiantuntijaryhmissä, joiden toiminnassa on mukana noin 120 asianajajaa. Tämä lausunto on valmisteltu vero-oikeuden asiantuntijaryhmässä.