Sisäministeriön Kirsi Pimiä Advokaatin haastattelussa

6.4.2020 | Tiedotteet

Sisäministeriön tuore kansliapäällikkö Kirsi Pimiä kantaa vastuuta siitä, että jokainen tuntisi olonsa turvalliseksi Suomessa ja että perus- ja ihmisoikeudet toteutuvat kaikissa tilanteissa sisäministeriön hallinnonalalla – myös nykyisen poikkeustilan aikana. Haastattelu tehtiin ennen Suomen koronakriisiä, mutta sitä täydennettiin Pimiän tuoreilla ajatuksilla epidemiasta.

Pimiä haluaa muistuttaa, että rajoittamistoimilla paitsi suojellaan terveyttä ja ihmishenkiä myös turvataan terveydenhuoltojärjestelmän kantokykyä, jotta hoitoa on saatavilla kaikille tarvitseville.

– Jokaisen tulee nyt kantaa vastuuta paitsi itsestään myös muista ihmisistä.

Katso myös YouTubesta, mikä oli Pimiän käännekohta elämässä.

Kolumnisti Elina Hirvonen: Oikeusvaltiota on vahvistettava nyt

Advokaatin uutena kolumnistina aloittaa kirjailija ja elokuvantekijä Elina Hirvonen. Hän seurasi syksyllä Helsingin hovioikeudessa toimittaja Jessikka Aron oikeudenkäyntiä, ja ihmetteli, miksi syytetty opetti tuomareille Twitterin toimintaa.

− Ongelmat eivät ole ainoastaan lainsäädännöllisiä, jos hovioikeudenneuvokset eivät ymmärrä maailmaa, jossa tapahtuneita epäiltyjä rikoksia heidän tulisi korkeatasoisesti ratkoa, Hirvonen toteaa.

Sosiaalisen median myötä vaino on saanut uusia ulottuvuuksia, joihin oikeusjärjestelmä ei ole reagoinut riittävästi.

− Nyt, kun ylin poliittinen johto allekirjoittaa oikeusvaltion periaatteet yksimielisesti, on oikea hetki vahvistaa instituutioita myös tulevaisuuden varalta.

Liian pitkä odotus

Seksuaalirikos tapahtui lokakuussa 2018. Korkeimman oikeuden tuomio tuli heinäkuussa 2019, eli juttu oli ehtinyt käydä jo käräjäoikeuden ja hovioikeuden kautta. Ei, tämä ei tapahtunut Suomessa vaan Ruotsissa.

– Kyllä se hätkäytti: miten Ruotsissa pystytään tähän. Meillä seksuaalirikoksen käsittelyssä teosta korkeimman oikeuden tuomioon menee neljä vuotta, sanoo asianajaja Riitta Leppiniemi.

Advokaatti selvitti, millainen uudistus oikeudenhoitoon tarvitaan.

Lue Advokaattia:

Lisätietoja: Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. 040 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi