Euroopan parlamentti; Tieturvallisuus: EU haluaa vähentää liikenneonnettomuuksia
23.4.2019 | OikeusuutisetParlamentti hyväksyi uudet säännöt, joilla halutaan vähentää liikenneonnettomuuksia tekemällä monista autojen uusista turvavarusteista pakollisia
Huhtikuussa parlamentin hyväksymissä uusissa säännöissä monista uusista turvavarusteista tehtiin pakollisia kaikkiin uusiin EU:ssa myytäviin autoihin. Sääntöjä on tarkoitus soveltaa toukokuusta 2022 alkaen uutena myytäviin malleihin ja toukokuusta 2024 alkaen kaikkiin autoihin. Tarkoituksena on uudistaa vanhaa lainsäädäntöä ja ottaa huomioon teknologian kehitys sekä yhteiskunnalliset trendit kuten väestön ikääntyminen, yleistynyt elektroniikkalaitteiden käyttö ajon aikana sekä polkupyöräilijöiden ja jalankulkijoiden lisääntynyt määrä liikenteessä.
Mikä muuttuu?
Kaikissa uusissa autoissa tulee sääntöjen myötä olla varusteina noin 30 uutta turvallisuusjärjestelmää, kuten esimerkiksi:
- Älykäs nopeusavustin, joka varoittaa kuljettajaa nopeusrajoituksen ylittämisestä
- Kuljettajan vireystilan valvonta
- Varoitus häiriötekijöistä, jolla pyritään pitämään kuljettajan huomio liikenteessä
- Hätäpysäytysmerkki, joka ilmoittaa vilkkuvin valoin takaa tuleville kuljettajan jarruttavan äkillisesti
- Peruutuskamera, joka auttaa kuljettajaa huomaamaan auton takana olevat ihmiset ja esteet
- Rengaspaineen valvonta
- Mahdollisuus asentaa alkolukko, joka estäisi kuljettajaa käynnistämästä autoa, jos veressä on alkoholia
- Onnettomuusdatan rekisteröinti
Lisäksi henkilöautoihin ja pakettiautoihin tulee pakolliseksi automaattinen hätäjarrutus (joka on jo pakollinen rekoille) sekä kaistanpitoavustin. Rekoille ja linja-autoille puolestaan vaaditaan parempaa suoraa näköyhteyttä liikenteeseen, jotta kuljettajan on helpompi huomata heikommassa asemassa olevat tien käyttäjät, sekä hälytysjärjestelmiä varoittamaan lähellä olevista jalankulkijoista ja pyöräilijöistä.
Pakollisten turvavarusteiden myötä liikenneonnettomuuksien uhriluvun odotetaan pienenevän merkittävästi, sillä inhimillinen virhe on osallisena noin 95 prosentissa tieliikenneonnettomuksia.
EU-maiden ministerineuvoston pitää vielä hyväksyä uudet säännöt ennen kuin ne voivat astua voimaan.