Antti Neimala aloitti kuluttaja-asiamiehenä
2.1.2018 | OikeusuutisetKuluttaja-asiamies turvaa kuluttajien asemaa, valvoo kuluttajansuojalain noudattamista ja puuttuu laajoja kuluttajajoukkoja koskeviin ongelmiin
Varatuomari Antti Neimala on aloittanut Kilpailu- ja
kuluttajaviraston kuluttajavastuualueen ylijohtajana ja
kuluttaja-asiamiehenä tämän vuoden alusta. Neimala seuraa tehtävässä
Päivi Hentusta, joka jäi viime vuoden lopussa eläkkeelle.
Kuluttaja-asiamies turvaa kuluttajien asemaa, valvoo kuluttajansuojalain
noudattamista ja puuttuu laajoja kuluttajajoukkoja koskeviin ongelmiin
eri toimialoilla priorisointiperiaatteidensa mukaisesti.
Alkanut vuosi on työntäyteinen kuluttajansuojan valvonnassa.
Kuluttaja-asiamiestä työllistävät muun muassa verkkohuijaukset ja
tilausansat, jotka voidaan laskea digitalisaation haittapuoliin. Lisäksi
pikaluottoihin ja alennusmyynti- ja tarjouskampanjointiin liittyy
jatkuvasti kuluttajaongelmia.
”Digitalisaatio on myönteinen ilmiö, sillä kuluttajien saatavilla on
uusia, entistä parempia ja edullisempia palveluita. Digitalisaation
mukanaan tuomia kielteisiä lieveilmiöitä on kuitenkin pystyttävä
suitsimaan. On myös tärkeää turvata niiden kuluttajien palvelut ja
osallisuus, jotka eivät syystä tai toisesta pysty hyödyntämään
digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia”, kuluttaja-asiamies Neimala
linjaa.
Kuluttajapolitiikassa vilkas vuosi
Vireillä on useita tärkeitä kuluttajien asemaan vaikuttavia
lakihankkeita. Kuluttaja-asiamies on jo aiemmin tehnyt pikaluottojen
sääntelyn tiukentamisesta aloitteen oikeusministeriölle. Sote-uudistus
on nostanut esiin tarpeen parantaa julkisten palveluiden sekä ylipäänsä
palveluiden kuluttajansuojaa. EU:ssa on puolestaan äskettäin hyväksytty
lakiuudistus, joka parantaa olennaisesti kaikkien EU-maiden
kuluttajaviranomaisten toimivaltuuksia.
”Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntemus on lainvalmistelulle
arvokas tuki. Tavoitteenamme on osallistua aktiivisesti
kuluttajapoliittiseen keskusteluun. Kuluttajien luottamus on
markkinoiden toimivuuden tärkeä elementti, jota pitää vahvistaa”, sanoo
Neimala.
Vuosi 2018 on samalla suomalaisen kuluttajansuojan juhlavuosi, sillä
sen aikana tulee kuluneeksi 40 vuotta kuluttajansuojalain voimaantulosta
ja kuluttaja-asiamiesinstituution syntymisestä. Aiheeseen palataan
etenkin vuoden loppupuoliskolla.
Aktiivista sidosryhmäyhteistyötä ja viestintää
Viestintä ja yhteistyö sidosryhmien kanssa kuuluvat
kuluttaja-asiamiehen keskeisiin tehtäviin. Viestinnässä hyödynnetään
sosiaalista mediaa entistäkin enemmän ja tavoitellaan keskustelevaa
otetta ajankohtaisiin kuluttajakysymyksiin. Sidosryhmäyhteistyötä
tehdään järjestelmällisesti kumppanuuspohjalta niin viranomaisten kuin
kuluttajia ja elinkeinonharjoittajia edustavien järjestöjenkin kanssa.
”Kuluttajahallintoon tulee vuosittain kymmeniä tuhansia kuluttajien
yhteydenottoja. Viestinnän ja sidosryhmäyhteistyön tavoitteena on
ehkäistä riitoja ennalta. Kun pelisäännöt ovat kaikille kirkkaat,
riitojen määrä vähenee olennaisesti”, Neimala uskoo.
Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tulossa lisää tehtäviä
Päättyneenä vuonna linjattiin kuluttaja-asioiden hallinnon mittavia
uudistuksia. Maistraattien kuluttajaneuvonta, joka auttaa kuluttajia
yksittäisissä riitatilanteissa, on siirtymässä Kilpailu- ja
kuluttajavirastoon vuoden 2019 alusta alkaen. Aluehallintoviranomaisten
kilpailu- ja kuluttajahallinnon tehtävät siirtyvät Kilpailu- ja
kuluttajavirastoon vuoden 2020 alussa. Muutokset yli kaksinkertaistavat
viraston kuluttajavastuualueen henkilöstömäärän.
”Kuluttajahallinnon kokoaminen Kilpailu- ja kuluttajavirastoon lisää
kuluttajansuojan valvonnan ja kuluttajapolitiikan vaikuttavuutta.
Kuluttajaneuvonnalla on jatkuvasti sormi kuluttajien pulssilla.
Aluehallinto taas pystyy toteuttamaan paikallista läsnäoloa edellyttäviä
toimia parhaiten. Uudistusten jälkeen koossa on monipuolinen ja tehokas
kuluttajansuojakoneisto”, Neimala toteaa.