Asia palautettiin markkinaoikeuteen markkinointiväitteiden todenperäisyyden arviointia varten
7.12.2017 | OikeusuutisetKKO:2017:83
Kuluttajansuoja – Markkinoinnin sääntely
Elinkeinonharjoittaja oli
markkinoinnissaan esittänyt hintalupauksen, jonka mukaan se pyrkii
olemaan markkinoiden edullisin vaihtoehto ja sitoutuu hyvittämään
tietyin edellytyksin kuluttajalle hinnaneron, mikäli kuluttaja löytää
elinkeinonharjoittajalta ostamansa tuotteen halvemmalla muualta.
Kuluttaja-asiamies vaati, että elinkeinonharjoittajaa kielletään
esittämästä lupauksen muodossa toteennäyttämättömiä väitteitä
tuotteidensa hintojen edullisimmuudesta.
Korkeimman oikeuden
ratkaisussa mainituilla perusteilla katsottiin, että
elinkeinonharjoittajan markkinointi oli omiaan antamaan kuluttajille
käsityksen, että elinkeinonharjoittaja oli markkinoiden edullisin
toimija. Asia palautettiin markkinaoikeuteen sen arvioimiseksi, onko
elinkeinonharjoittaja osoittanut markkinointiväitteensä toteen. (Ään.)