Euroopan komissio: Kilpailunrajoitukset: Googlelle 2,42 miljardin euron sakot hakukoneen markkina-aseman väärinkäytöstä ja oman hintavertailupalvelun suosimisesta hakutuloksissa
27.6.2017 | OikeusuutisetGooglea vaaditaan nyt sakon uhalla lopettamaan sääntöjenvastainen käytäntö 90 päivän kuluessa. Sakot voivat olla jopa 5 prosenttia sen Alphabet-emoyhtiön keskimääräisestä maailmanlaajuisesta päivittäisestä liikevaihdosta
Hintavertailupalvelujen kilpailukyky perustuu suurelta osin
verkkosivustojen kävijämääriin. Kun kävijöiden määrä sivustolla kasvaa,
linkkien käyttökerrat ja samalla tulot lisääntyvät. Suuremman
kävijämäärän vuoksi myös yhä useammat vähittäismyyjät haluavat omat
tuotteensa kyseisen hintavertailupalvelun piiriin. Koska Googlella on
määräävä markkina-asema geneeristen internethakujen markkinoilla, sen
oma hakukone on hintavertailupalveluille tärkeä kävijälähde.
Vuonna 2008 Google muutti olennaisesti hintavertailupalvelunsa
markkinastrategiaa Euroopassa. Google alkoi hyödyntää määräävää
asemaansa geneeristen internethakujen markkinoilla eikä kilpaillut enää
hintavertailutuotteen ominaisuuksilla:
- Google on järjestelmällisesti sijoittanut oman hintavertailupalvelunsa näkyvälle paikalle hakutulosluetteloissa:
Kun kuluttaja tekee Google-hakukoneella haun, jonka yhteydessä Googlen
hintavertailupalvelu tarjoaa hakutuloksia, sen oman palvelun tarjoamat
tulokset näytetään hakutulosluettelossa ensimmäisenä tai alkupäässä. - Google on sijoittanut kilpailevat hintavertailupalvelut hakutulosluetteloissaan alemmaksi:
Kilpailevien hintavertailupalvelujen tuotteiden sijoitus hakutuloksissa
määräytyy geneerisissä hauissa Googlen omien algoritmien perusteella.
Googlen algoritmeissa käytetään sellaisia kriteerejä, joiden perusteella
kilpailevien hintavertailupalvelujen tuotteet putoavat useimmiten
hakutulosluettelossa alemmaksi. Tutkimuksissa on osoitettu, että
ensimmäinen kilpaileva palvelu näkyy Googlen hakutuloksissa keskimäärin
vasta sivulla 4 ja muut vielä kauempana alkupäästä. Sen sijaan Googlen
omaan hintavertailupalveluun ei sovelleta Googlen geneerisen haun
algoritmeja.
Tästä syystä sen oman palvelun näkyvyys hakutuloksissa on selvästi parempi kuin kilpailevien palvelujen.